raynan.reismee.nl

Naaldhakken en puzzelboekjes; St.Petersburg!

Na een paar laatste (emotionele) dagen in Nederland was het afgelopen dinsdag eindelijk zover. Vertrek voor onze grote wereldreis en de eerste bestemming was Londen. In Londen hadden we een overstap op het vliegtuig naar St.Petersburg. Rond 5 uur waren we in het hotel (viel niet mee met die zware rugtas in de Metro) en al snel besloten we iets te eten in het hotel.

Na een warme en onrustige nacht waren we wel toe aan een lekkere warme douche. De hele nacht hebben we het heel warm gehad. Een overblijfsel van het regime in Rusland; stadsverwarming! De verwarming is dus niet te regelen, het is warm of koud. Geen middenweg. We zijn woensdagochtend met een marshrutky naar Petershof gegaan. Dat is een rit in een plaatselijk busje van ongeveer een uur voor maar 50 eurocent. Petershof was het zomerpaleis van Peter de Grote en kan zich meten met het paleis en de tuinen van Versailles. Na dit prachtige paleis zijn we richting de kathedraal van Smolny gegaan. Naast deze Kathedraal heeft Lenin de oktoberrevolutie van 1917 geregisseerd. Helaas werd het al wat minder weer en dus zijn we snel iets gaan eten. Wat betreft de vooroordelen over de russen; alles klopt. We waren al gewaarschuwd maar de russen zijn alles behalve vriendelijk. Ze lopen dwars door je heen en gaan zeker niet aan de kant om nog maar te zwijgen over de vriendelijkheid. Lachen en engels praten is er niet bij hier, maar wij blijven vriendelijk lachen en in het Russisch bedanken. Het lijkt alsof het werkt.

De volgende dag, donderdag, zijn we in de ochtend naar de Nevski Prospect gegaan. Dat is de langste straat van St.Petersburg (ongeveer 5 kilometer lang) en loop dwars door de stad. Alle westerse modemerken hebben hier een winkel en als je daar loopt heb je niet echt het idee dat je in Rusland bent. Als eerste hebben we de Opstandingskerk bezocht, die lijkt op de Basilius Kathedraal in Moskou maar het interieur van dit exemplaar was echt prachtig. De gehele kerk bestaat uit mozaïeken en de restauratiewerkzaamheden heeft meer dan 27 jaar geduurd. In eerste instantie niet bedoeld als een Kathedraal maar als een herdenkingsmonument voor Alexander II. Na wat slenteren over de Nevski Prospect zijn we richting de hermitage gegaan. Vandaag nog niet naar binnen aangezien het mooi weer is. Morgen hebben we alle tijd om naar binnen te gaan. Via het grote plein voor de hermitage zijn we naar Isaac’s Kathedraal gegaan. Om deze Kathedraal te bouwen zijn 24.000 boomstammen in het moeras geslagen en deze Kathedraal heeft een van de grootste koepels in de wereld. Er is meer dan 100 kilo bladgoud gebruikt om de grote koepel te bedekken.

Na een bezoek aan de Petrus en Paulus vestiging hebben we ons nog even kunnen verbazen aan de rare gewoonten van de russen. Zodra de zon schijnt staan (ja staan) de inwoners van St.Petersburg hier te zonnen en nemen ze af en toe een duik in het ijskoude water van de Neva. Naast het staand zonnen zijn er nog twee dingen die erg opvallen hier. De meeste vrouwen lopen hier op naaldhakken en dan niet een hakje van een paar centimeter, nee echt hele hoge naaldhakken. En in de metro zie je vooral vrouwen met een puzzelboekje, heel veel puzzelboekjes! Voor ons tijd om wat te gaan eten. We hebben een leuk tentje gevonden (Café Zoom) en hebben heerlijk gegeten. Met de metro terug naar ons hotel want van al dat lopen waren we toch wel erg moe. Morgen gaan we de hermitage bezoeken en nemen we rond middernacht de trein naar Moskou.

jane

Heel frappant dat jullie russen ook consequent zonder hoofdletter schrijven :) Jullie komen vast nog een aardige Rus tegen!

???????? ???????????? (enjoy)

ferry

wat mij 2 jaar geleden in Petersburg is opgevallen; de hang naar het westen. Het feit dat het straatbeeld in snel tempo verwesterd. Inderdaad, de lompheid van de mensen en het gebrek aan communicatie. Al slenterend langs het water heb ik Petersburg het beste tot mij kunnen nemen.
AZ was in die periode op bezoek in Petersburg en werd zoek gespeeld door het team van Dick Advocaat, Zenit St Petersburg.

Yvonne ten Bosch

hoi.
Wat een leuk verhaal.
Je zou toch zeggen dat je lekker gaat zitten zonnen.
Zie morgen je moeder,op het werk. Kijk effe daar of we het op de computer kunnen krijgen,anders komt ze ws maandag.
doei.

Atie

Hey Ray en Nandy,

Dat die Russen niet de meest gezellige mensen zijn dat had ik al ontdekt in Egypte en die naaldhakken...tsja als je erop kan lopen staat het wel mooi, maar staan al die ouwe mannen te zonnen in een string brrrr :-) hahaha ! Geniet van alles wat je doet ! Het is heel erg leuk om jullie avonturen te lezen ! Groetjes Atie

Dré

rare jongens die russen...
zeg; zie ik daar nou ijs drijven in dat water?

Dick

De kop is er af, heb het goed, blijf jullie volgen, xxd!!!

Ada de Wit

Hoi Nandy en Ray

Goed begin,was leuk om te lezenop het werk!!!
Met mij is alles goed. Begin er aan te wennen,dat jullie weg zijn. Voor Ray een slecht bericht. AZ geen kampioen.
Groetjes en dikke kus mama Ada.

Martin en Sharmila

Hoi Ray en Nandy,

Schitterende foto's. Geweldig avontuur. We zitten hier helemaal te watertanden, zoveel moois.
Leuk dat jullie al zo'n lang EN lekker leesbaar verslag hebben geschreven.
Heel veel plezier, ontdek ze en we blijven jullie volgen.

Groetjes uit Leidschendam

Sharmila, Martin en de kids

Maaike

Haaj Haaj..

Zo..jullie hebben de eerste dagen erop zitten. Leuk allemaal zeg om te lezen en het ziet er mooi uit. Maar verder begrijp ik heeeeel goed dat russen niet aardig zijn (er waren er zat toen ik in Egypte werkte). Irritant he, die lui..en associaal ook! Maar kan jullie het schelen..Als jullie maar genieten en leuke dingen zien.
Ik blijf jullie absoluut volgen.

Groetjes van Roy en van mij een dikke Kus! xxx

Frank en Marielle

Hier een berichtje uit Kampioen ALKMAAR

Ray, sorry maar er kwam verleden week van alles tussen dus geen afscheid kunnen nemen.
Alsnog een hele dikke kus en geniet ervan!

Ik heb je gisteren wel gemist op de Kaasmarkt!

Grtz Frank en Marielle

Eric

Super foto's hoor! Echt heel mooi! Ook een heel tof verhaal. Dat er maar heel veel mogen volgen!!

Anja

Hoi Nan en Ray,
Ik had niet verwacht al zo snel wat te horen van jullie. Ik dacht daar hebben jullie nog geen tijd voor voor zön uitgebreid verslag. Ik vind het prima op deze manier haal ik mijn geschiedenis weer een beetje op, dus blijf zo doorgaan. Verder is het bekend dat de russen geen prettige mensen zijn wat zal jij (Nan) je geergeerd hebben maar alles went zeggen ze.
Luitjes heel veel plezier verder en tot schrijfs. Groetjes vanuit Naaldwijk

Anja

O ja nog even iets vergeten Ray, van harte gefeliciteerd. AZ dan toch eindelijk kampioen neem er maar een wodka op groetjes anja

Edwin

Over hoge naaldhakken gesproken. Ik ben in Moskou en St Petersburg geweest en je weet idd niet wat je ziet. Meisjes lopen erop of ze op gymschoenen lopen en naaldhakken van 14 cm zijn geen uitzondering. Russische mannen kijken er niet voor om. Zou wat zijn voor de boulevard in Scheveningen. Vraag me af of het zou kunnen in Nederland....