raynan.reismee.nl

Naar Moskou!

De Hermitage is het grootste museum ter wereld en dat te bedenken dat er maar 5% van alle kunst, die eigendom is van de Hermitage, voor het publiek te zien is. Je kan makkelijk verdwalen en we hadden dus van tevoren al besloten niet alles te willen zien. Na een aantal uren dwalen door de Hermitage vonden we het wel genoeg. Uiteraard hebben we de zalen met de Nederlandse meesters bezocht.

Aan het einde van de avond was het tijd voor onze eerste treinreis (er zullen er nog vele volgen) naar Moskou. We hadden alle voorzorgsmaatregelen genomen maar toen we eenmaal aan de provodnik ons ticket hadden laten zien werden we wel blij. Een super luxe coupe met lekkerekussens en een echt bed. We hebben dus heerlijk geslapen en moesten zelfs de wekker zetten om wakker te worden. We kunnen alleen maar hopen dat de trein naar Irkutsk in de buurt gaat komen van deze luxe trein.

Eenmaal aangekomen in Moskou was het metrostation dicht. De taxichauffeur zei dat er een bom was afgegaan, maar onze theorie is dat hij de situatie iets ernstiger wilde maken zodat de prijs van de rit omhoog kon. Het regende ook nog dus besloten we toch maar de taxi naar ons hotel te nemen. Daar kwamen we voor hetzelfde probleem te staan als in St.Petersburg; stadsverwarming! Het was 27 graden op onze kamer en echt heel erg warm. 4 kamers later zaten we eindelijk aan ons welverdiende ontbijt.

Toen het eenmaal een beetje zonniger werd besloten we toch maar de stad in te gaan, op zoek naar kaartjes voor het circus (we zijn tenslotte in Rusland). Daar waren we 20 minuten voor aanvang van de volgende voorstelling en dus sloot dat prima aan. Eenmaal binnen wisten we niet wat ons overkwam….in de hal liepen honderden kinderen met hun ouders (het was zaterdagmiddag) om op de foto te gaan met een kameel, een tijger, een aap, een walibi, een beer of een luipaard. Het circus was te gek en na een leuke voorstelling zijn we richting het Rode plein gegaan.

Toen we van het Rode plein afliepen zei Ray ineens: “ He, dat lijkt Fernando Ricksen wel” Fernando Ricksen is een Nederlandse speler van Zenith St.Petersburg en een vriend van Mark, de broer van Ray. En ja hoor…het was hem! Of we zondagmiddag naar de wedstrijd van Zenith St.Petersburg wilde tegen FC Lokomotiv Moskou? En of we na 8 uur die avond nog iets kwamen drinken in het Ritz Carlton hotel? En dus zaten we 3 uur later in ons backpackers outfit in het (5 sterren) Ritz Carlton hotel thee te drinken met Fernando Ricksen!!! En toen hij ons ook nog mee naar boven nam naar de hippe O2 club om een glas champagne te drinken met uitzicht op het rode plein kon de avond niet meer stuk! Tijd dus om te gaan slapen en ons voor te bereiden op de wedstrijd van morgen.

Zondag hebben we in de ochtend een aantal metro stations bekeken. Die zijn een attractie en prachtig om te zien. Meer dan 9 miljoen mensen maken hier dagelijks gebruik van het metrosysteem. Daarna zijn we naar het Mausoleum van Lenin gegaan. Daar ligt zijn lichaam en de verhalen gaan dat het een wassen beeld is. Als je er dan langs loopt is het toch ineens vreemd om daar een lichaam te zien dat al meer dan 75 jaar geleden is overleden. In de middag zijn we dus naar de wedstrijd geweest en dat was (vooral voor Ray) helemaal te gek. Dick Advocaat die, zoals we hem kennen, zich heel boos maakte aan de zijlijn en een wedstrijd die uiteindelijk in 1-1 eindigde. En veel belangrijker nog aan deze dag; AZ is landskampioen!

Vandaag zijn we vroeg opgestaan en hebben we de metro genomen richting het Kremlin. We hebben door het Kremlin gelopen en na een tijdje hadden we het koud. We kwamen er gister achter dat we ongeveer in het koudste deel van de wereld zijn. Terwijl het in Nederland lekker rond de 20 graden is, daalt de temperatuur in Moskou tot ongeveer het vriespunt. Met de koude wind erbij is dat erg koud!! Nu nemen we over een paar uur de trein naar Irkutsk. Daar gaan we meer dan 4 dagen over doen en dus zullen we de komende dagen niets van ons laten horen. Het gedeelte naar Lake Baikal is onderdeel van wereldberoemde spoorlijn de ‘Trans Siberië Express’ en wij gaan het gewoon doen. Helemaal te gek, we hopen dat we daar over 4 dagen ook nog zo over denken!

anton

He Ray
Welke oud Az-zetter voetbalt er in Peru? :-)
Geniet ze.
Groet Anton

ferry

interessant hoe jullie het reisverhaal aanpakken. Het leest zo 'dichtbij'. Jullie zijn bijna raakbaar. Ricksen is een superverhaal. Mark heeft bijzondere vrienden. Voetbalt Ricksen of is hij bankzitter? Ik hoop dat de trein naar Irtutsk goed verloopt. Met confortabele slaapplaatsen. take care.

krijn

Ben ik benieuwd wie de foto van jullie gemaakt heeft op t Rode plein. "just a few steps back... a few more.... just a few more steps...."

Bo

Wat een TOP verhaal!

Irene

Hi allebei,
Ik geniet van jullie verhalen.
De Russen ken ik net als jullie. Met bossen waren ze op wintersport. Als het een helm ophad, een paar mooie(?) stoeipoezen aan de arm en zich uitermate onbeschoft gedroeg, was het een Rus.
Niks van aantrekken.
Spannend, die treinreis. Duurt dus een paar dagen voor we horen hoe het was.
Alle goeds.
Irene.

Gerda

Hoi Nan en Ray,

Leuke verhalen en prachtige foto's! Wat toevallig dat ray in Moskou een oud AZ speler tegen komt. En Ray, jij toch je zin!! een voetbalwedstrijd in Rusland!! een kleine pleister op de wonde, voor het missen van het kampioenschap van AZ!
Heel gek dat we vandaag Ron z'n verjaardag vieren en jullie er niet bij zijn!
Dikke kus en hopen jullie gauw weer te spreken via skype.

Gerda

Ed

Nan en Ray,

Heerlijk om zo te lezen over jullie avonturen. Nan, je bezit over verborgen schrijftalent. Moet je wat mee doen!

Liefs,
Ed

Atie

Hey Nandy en Ray,

Helemaal met de vorige schrijver eens...Nandy je hebt talent ! Ben benieuwd hoe de lange treinreis wordt. Nog heel veel plezier en kleed je warm aan :-)

groetjes,
Atie

Ingrid

Gaaf die eerste dagen! X Ingrid

Edwin

Heej daar,

De treinreis overleefd? Leuk om te lezen jullie verhalen en wat een toeval dat je net Fernando tegenkomt. Ik was, denk ik, gewoon langs hem gelopen :)

Ray, gefeliciteerd met AZ trouwens, jammer dat je dat nou precies moet missen, maar een topper in de Russische competitie is ook iets wat je maar 1x in je leven mee maakt :)

Gr Edwin

Joke Kortekaas

Hai ray en Nan, ik ben inmiddels thuis en op mijn computer lukt het ook. Wel knap van het oude beestje!!!!
Maar ik kan geen filmpjes ontvangen, dus dan miet Ien me maar waarschuwen.
Veel plezier, Joke.

Frans en Bep Baels

Hoi Raymond en Nan,
Vorige week kregen wij jullie site doorgespeeld van jouw (Raymond) ouders.
Ook wij mochten die bekijken met jullie toestemming.
Nou...inderdaad...wat hebben wij genoten!!!
Jullie verhalen zijn heel gezellig en wij kunnen ons er een prachtig beeld bij vormen.
Ook de foto's zijn prachtig en indrukwekkend.
Wij hebben er van gesmuld en hopen straks weer mooie verhalen van jullie te lezen en mooie foto's te bekijken.
Blijf er samen van genieten en pas op jezelf!!!
Liefs van Frans en Bep