raynan.reismee.nl

Xi'an, Chengdu en de Cruise over de Yangtze!

Nadat de regen een beetje was gestopt en het beter weer werd zijn we met de bus richting het Terracottaleger gegaan. Voor degene die niet direct weten waar we het over hebben; dat zijn die beeldjes van krijgers die je in Nederland bij de Blokker en Xenos kan kopen, maar dan op ware lichaamslengte (1.80 meter). Op ongeveer een uur rijden van Xi’an staan 8099 terracottafiguren die als grafgiften zijn meegegeven aan de eerste keizer van China. Pas in 1974 ontdekten boeren die een put aan het graven waren een terracottasoldaat, degrootste archeologische vondst van de 20e eeuw. Er werd verder gegraven en met de opgravingen kwamen duizenden soldaten en paarden te voorschijn, een heel leger dat de keizer had laten maken voor zijn graftombe. Ze hebben tot op de dag van vandaag nog geen idee hoeveel er nog onder de grond liggen. Er waren 3 hallen waarvan we van de kleinste naar de grootste hal zijn gelopen. De eerste twee vielen iets tegen (lees heel erg tegen) maar de grote hal was erg indrukwekkend. Na een lange dag hebben we heerlijk gegeten in een eettentje aan de overkant van ons hostel. Het eten was te gek, maar we moeten denk ik nog steeds wennen aan het feit dat de Chinezen het niet zo nauw nemen met de hygiëne.

Diezelfde avond zijn we naar de fontein en lichtshow gegaan bij de Big Goose Pagode. We hadden ons er niet veel van voorgesteld, aangezien de jongen achter de receptie in ons hostel niet echt begreep wat we daar gingen doen, maar het was echt een spektakel! Achteraf hebben we gelezen dat het waterspektakel dat we gezien hebben de grootste is in Azië. (ook weer gezien J)

Iedere keer als we een nieuwe stad in het vooruitzicht hebben denken we dat het nu wel een minder grote stad zal zijn. Die verwachting hadden we ook bij Chengdu, maar ook hier is niets minder waar. Met meer dan 10 miljoen inwoners was het weer een drukte van belang toen we met de nachttrein vanuit Xi’an in Chengdu aankwamen. Gelukkig stond er iemand van ons hostel te wachten om ons op te halen. We hadden een te gek hostel dat ze zelf een design hostel noemde. Zweeds design (Ikea) om precies te zijn! We hebben gelijk de tour naar de reuze panda’s geboekt. In Chengdu is hét Chinese panda-fokcentrum gevestigd, dat voor het publiek toegankelijk is. Dit is voor de meeste toeristen de reden voor hun bezoek aan Chengdu (en dus ook voor ons). In het reservaat leven de laatste wilde panda’s en wordt geprobeerd panda's te fokken om zo het uitsterven van deze soort tegen te gaan. Er wordt geschat dat er nog circa 1000 panda's in het wild bestaan. Wat een super leuke beesten, en wat erg om te weten dat er nog maar zo weinig van leven in het wild!

De volgende dag hebben we, samen met twee Amerikanen Sean en Neil, een auto geboekt (met chauffeur) naar de Boeddha van Leshan. Ze zeggen (ach, ze zeggen wel meer) dat het de grootste Boeddha van de wereld is. Eenmaal aangekomen op de berg stonden er (weer) honderden chinezen in de rij om langs de rotswand langs de Boeddha naar beneden te lopen. Het was lang wachten, maar zeker de moeite waard! (zie de foto’s). Na afloop hebben we de boot genomen die ons een nog beter uitzicht gaf op de Boeddha. Het was geweldig! Een uur te laat kwamen we bij de chauffeur en zijn we terug gegaan naar Chengdu.

‘s Avonds hebben we met Sean en Neil gegeten (en nog een Nederlandse jongen; Matthijs) en na een paar biertjes zijn we lekker gaan slapen. We hebben die zondag een dagje niets gedaan, beetje rond gelopen in Chengdu, naar het People’s park geweest en ‘s avonds een lekkere westerse hamburger (met ketchup) gegeten! Heerlijk na al die rijst!

Over het algemeen beginnen we te wennen aan de Chinezen. Het went dat niemand engels spreekt, dat ze ALTIJD voordringen, dat ze spugen en roggelen, dat ze eten met hun mond open en het niet zo nauw nemen met de hygiëne. Maar wat zeker niet went is dat we op de meeste plekken aangestaard worden. Ze zijn het gewoon nog niet echt gewend toeristen. Meestal kennen ze een zin; Where are you flom? En geloof ons, we hebben inmiddels de hele wereld gehad. Finland, België, IJsland we hebben er een sport van gemaakt om een land te noemen waar ze niets over weten! Gezien de drukte die overal is en de treinen, boten en bussen die altijd vol zitten hebben we besloten dat we de volgende keer als iemand vraagt ‘Where are you flom?’ als antwoord ‘Mexico’ geven. Misschien hebben we dan eens een plekje in de bus J

Een ‘cruise’ over de Yangtze rivier, stel je er niet te veel van voor! Dat hadden wij ook niet gedaan en toch was het mogelijk dat het tegenviel. Geen Isaac die lekker cocktails maakt en al helemaal geen Captain Stubbing. Nee, deze cruise kwam niet in de buurt van de versie die we van TV kende! Vanaf Chengdu moesten we eerst met de bus naar Chongqing en daarna nog eens 4 uur met de bus naar Wanzhou. Geen plekje is onbenut in deze bussen. Een bus met 50 zitplaatsen heeft 50 zittende passagiers. Vanaf Wanzhou zou onze ‘cruise’ boot ons in 3 dagen naar Yichang brengen. De boot vaart over de Yangtze rivier, dat is de op twee na langste rivier van de wereld met een totale lengte van 6380 kilometer.

Er zijn in China twee soorten boten die over de Yangtze rivier gaan; een luxe boot voor toeristen en een minder luxe boot voor Chinezen. Gezien het budget hebben wij uiteraard voor de Chinese versie gekozen en dat hebben we geweten! We deelde een hut met twee andere mensen en even was het spannend wie er bij ons in de hut kwamen slapen. Al snel kwam er een oude manke man met een stok aanlopen die bij ons sliep. Het tweede bed was voor een andere Chinese man. De eerste uren ging het nog wel, maar al snel bleken ze allebei zo hard te snurken dat we geen oog hebben dicht gedaan. Nandy was al verkouden en na een nacht weinig slaap ging dat niet veel beter. Snel wat grieppillen gepakt (Duitse maak, dank je Maart!) en ook de griep was snel verdwenen. De boot werd naarmate we langer onderweg waren viezer en viezer en zo ook onze hut!

De tocht door de kloven was prachtig en zeker de moeite waard, door de Little Three Gorges was echt adembenemend. Na 3 dagen kwamen we bij The Big Dam aan. De Three Gorges Dam is de grootse ter wereld en voor de bouw hiervan moesten meer dan 1,5 miljoen mensen verhuizen. Het kunstmatige meer dat ontstaat is meer dan 620 km lang. De reden van de bouw van deze dam is het bevorderen van het scheepsvaart verkeer, het verkleinen van de kans op overstromingen en de bijkomende energieproductie. Deze dam zal het water in totaal 175 meter laten stijgen en onderweg zagen we de hoogte aanduidingen al staan. De dam is niet normaal zo groot, je kan je er geen voorstelling van maken tot je het gezien hebt. Na de dam snel de bus in richting Wuhan.

Na een busrit van 6 uur waren we eindelijk in Wuhan en in ons hostel. Snel een (lange) douche genomen en gaan slapen. In Wuhan is niets te beleven, het is een redelijk saaie stad. Gelukkig hadden we de volgende dag maar een paar uur voordat onze trein naar Guilin zou vertrekken. We kunnen inmiddels geen trein meer zien. We kennen het nu wel, we treinen al vanaf Sint Petersburg!!

Nu zijn we in Guilin (het zuiden van China) waar we het prachtige karstgebergte gaan bekijken. Daarna zullen we naar Kunming vliegen om onze weg weer naar Chengdu te vervolgen. Vanuit daar gaan we naar Tibet; het dak van de wereld!!!!

Lois

Zat net te denken...wanneer krijgen we weer eens een update?En zie daar! Heel leuk om te lezen, en heel veel plezier in Tibet! (En sterkte met het drinken van boterthee...daar ga je niet onderuitkomen :-) )

kevin

hallo, ik ben op jullie blog terechtgekomen via ReisMee's twitter. Supermooie reis zijn jullie aan het maken!

Vorig jaar zat ik ook in China, en heb dan ook een leuke tip: In de countryside van Yangshuo (vlakbij Guilin) zit een leuk hostel dat wordt gerund door Nederlanders: Giggling Tree. Supermooi te midden van het karstgebergte, een paar km buiten het mooie maar erg toeristische Yangshuo.

Dick

Geweldig, vandaag dacht ik even het wordt weer tijd voor wat nieuws en ja hoor, bingo!! Lekker he zo'n hamburger, of een bruine boterham kaas ;)) Mooi hoor al die prachtige verhalen, reis gewoon weer een stukje mee met jullie alsof ik er bij ben. Hier alles ok, het nieuws gaat hier alleen maar over echtscheidingen van BN' ers...
of Yomanda.... dus slurp nog maar lekker zo'n soepje en schraap de keel nog maar een keer, xxxmzd

ferry

levenservaring uit schoolboeken of de realiteit! Zoveel mensen, gewoontes, elk land / streek heeft zijn eigen wijze van ( over) leven. Met elkaar en met reizigers / toeristen.
Vergeet Nederland. Neuzelen op de vierkante cm. Een voorpagina gewijd
aan 2 BN'mensen. How low can you go! Niet meer volhouden dat Nederland anders in de wereld staat. Marcus Berg naat AZ. Dembele naar Italie of UK.
Save trip, Ferry, Emma, Simon en Susan.

diddy

hoi lieve jullie,

Ik hoop niet dat jullie aan de jakboter moeten!!
Schijnt niet te pruimen te zijn.
We horen het graag.
Groet Diddy en Frans

Yvonne

Hoi Nan en Ray.

Zit op de laptop in de caravan!! Ja daar huizen we weer van de zomer.
Ben aan het oppassen op kleinkind Tessa.
Ging effe kijken of er al weer bericht was van jullie en ja hoor!!
Heel leuk om te lezen.
Tessa vond de panda erg leuk.
Veel plzier en de groetjes van Mij en alvast van je moeder.

Ray en Nan

Hallo Kevin,

Leuk dat je ons volgt. Bedankt voor de tip. We hadden het iets te laat gelezen aangezien we al in Yungshou zijn, maar we zijn er vandaag langs gefietst en hebben er iets gedronken en gegeten. Erg leuk inderdaad. Mocht je nog meer tips hebben voor de omgeving van Kunming, Dali en Lijang dan weet je ons te vinden.

Groeten Ray en Nandy

Ronald

Hey hallo mede-reizigers!
Ook maar even een berichtje vanaf Koh Tao! Ik had jullie net geprobeerd te skypen maar jullie namen niet op...Denk ik eindelijk dat ik veel meemaak, 3 maanden duiken in thailand, en dan lees ik jullie stuk! ;) Ik hoorde dat jullie de komende dagen niet zo veel meer op skype zijn, dus laat maar even wat weten wanneer we kunnen skypen!
spreek jullie gauw!
x Ron

Frans en Bep Baels

Hoi Ray en Nan,
Woooouuhh, wat een te gekke tocht deze keer.!!!!!
Wat betreft die rivier..... ik zei vroeger altijd de......
de "Yangtze Xi-an"...maar als ik jullie verhaal nu lees, heet de rivier "Yangtze" en de plaats "Xi-an"
Dat deze rivier meer dan 6000 kilometer lang is, daar is gewoon niets bij voor te stellen.!!!
Ook dat ontzettend grote Boedha beeld.....prachtig!!
Ik heb werkelijk weer zitten smullen van al die prachtige foto's en leuke verhalen. Ga zo door!!!
Gr. Frans en Bep

Joke kortekaas

Ha Raynan,
Wat geweldig allemaal weer en zóóóóó groot en lang allemaal. Lief van die taxichauffeur om een uur te wachten. Twee chinezen in je hut valt dus ook niet mee, ik zou ook geen oog dicht doen. Neem je een pandabeertje voor Purrk mee? wat een schatje in die boom.
Groeten van Joke.

Ria

Hallo Nan en Ray
Zoals je ziet volg ik jullie reis ook op" Reismee".We hebben ook ooit de cruise over de Yangtze andersom gemaakt van Yichang naar Chongqing,gelukkig alleen met mijn eigen snurker op de kamer.Ontzettend leuk te lezen hoe jullie alles ervaren en ik ben weer heel benieuwd naar jullie belevenissen in Tibet.Groetjes Ria

Marijke en Henk

Hallo Nan en Ray
Wat een geweldige reis maken jullie,zo te zien wordt dit de reis van jullie leven.
Prachtige foto's hebben jullie gemaakt. Wij reizen in gedachten met jullie mee.
Heel veel liefs en groetjes Henk en Marijke

h
enk en

Neil

Nan and Ray-

Absolutely love the blog! I think you misremember, though. We were not late to meet the driver. We were there at 5. The driver was late to meet us!

Look forward to reading more about your travels