raynan.reismee.nl

Guilin, Yangshou en de rijstvelden van Longsheng

Om 6 uur in de ochtend kwamen we (met een tergend langzaam rijdende taxi chauffeur) aan in ons van tevoren gereserveerde hostel in Guilin. Aangezien het nog te vroeg was hebben we een klein uur zitten wachten tot er iemand was die ons een kamer kon geven. Gelijk maar even gekeken wat er allemaal te doen is, dus vol goede moed stappen we in de gratis shuttle van ons hostel naar Beauty peak en naar de Reed Flute Cave. Eenmaal aangekomen bij Beauty Peak begon het spontaan keihard te regenen. Aangezien dat een uitkijkpunt is, leek het ons geen goed idée dat te doen. Dan maar naar de grot. Dat was op zich een prachtige grot en al niet op de laatste plaats omdat de Chinezen hier een waar lichtspektakel van hebben gemaakt. Bij diverse steenformaties staan bordjes met benamingen en als je lang genoeg kijkt zie je er inderdaad vanzelf een olifant of een groentetuin in. De volgende dag hebben we de bus gepakt naar Yangshou. Dat is de uitvalbasis voor het karstgebergte.

In Yangshou was het iets minder weer dan we gedacht hadden, maar toen we aankwamen was het weer goed genoeg om een fiets te huren. We hebben gefietst door de rijstvelden en de kartsbergen. Het was prachtig! Onderweg hebben we gestopt bij een Nederlands hostel (The Giggling Tree) en hebben we wat gedronken. We hadden op diverse borden al gezien dat we een ballonvlucht konden maken en dus hebben we die voor de dag erna besproken. Toen we ‘s ochtends wakker werden was het weer zo slecht dat er van een luchtballonvaart geen sprake kon zijn. Hmm, das jammer en we konden ook niet de volgende dag aangezien onze vlucht vaststond. We hebben lang gepraat met de dame achter de balie maar uiteindelijk is het ons gelukt om onze vlucht een dag te verzetten. En nu maar hopen dat het mooier weer is de dag erna. In de middag hebben we een taxi brommer genomen naar Moon hill. Bijna de hele weg naar boven heeft er een vrouwtje met een koelbox meegelopen. In de hoop dat we een flesje water zouden kopen. Op de terugweg hebben we dat maar gedaan. Boven op de berg hadden we een prachtig uitzicht.

In de avond hebben we (na lang twijfelen of het niet te toeristisch was) toch maar de tour geboekt naar de cormorant fishing. Dat is een oude traditie in China waar ze vissen met aalscholvers. Ze binden de keel dicht van de aalscholvers en als deze dan een vis vangt komt die wel in de bek, maar doorslikken kan dus niet. De visser pakt vervolgens de aalscholver en pakt de vis uit de bek. We ontmoeten een Amerikaanse biologe en dat is wel interessant. Ze heeft onderzoek gedaan naar verschillende vogels en is op haar weg naar Australië om onderzoek te doen naar de cormorant. Ze heeft mooie verhalen en is wild enthousiast om de aalscholvers aan het werk te zien. Wij denken er het onze van!

Na het cormorant fishing lopen we nog even door het stadje. Toen we langs een touroperator liepen hoorde we twee Nederlanders (Rob en Laura) over een ballonvaart. We raakten aan de praat en bleken in hetzelfde hostel te slapen. We besluiten om wat te gaan drinken met z’n vieren en na een paar biertjes zijn we gaan slapen, in de hoop dat het weer zou opknappen de volgende dag.

De volgende morgen leek het weer iets beter te zijn en hebben we vroeg in de morgen de public bus genomen naar Xingping. Vanuit hier hebben we een boottochtje gemaakt op een bamboe boot. Op de Li rivier door de prachtige pieken van het karstgebergte was het goed vertoeven. Xingping is een klein stadje en nadat we daar een aantal uur hadden rondgelopen en hadden gegeten hebben we de bus terug genomen. We waren we benieuwd naar onze ballonvaart. Het weer zag er beter uit, maar we wisten nog niet of de vaart wel door zou gaan.

Het was 4 uur en de ballonvaart ging door! Wat te gek!! We gingen met Rob en Laura de luchtballon in, nadat de gids ons wist te vertellen dat we een 5***** star piloot hadden. Goed om te weten! De eerste 10 minuten heeft Nandy wel met knikkende knieën gestaan, maar daarna was het HELEMAAL TE GEK! Prachtig uitzicht over de rijstvelden, op de karstbergen en het dagelijkse leven op het platteland. Een onvergetelijke ervaring.Na de ballonvaart hebben we nog wat gedronken met Rob en Laura en helaas moesten we toen alweer afscheid nemen om de bus te pakken naar Guilin. Daar kwamen we rond 10 uur in de avond aan en zijn lekker gaan slapen. De dag erna hadden we immers alweer een drukke dag.

De rijstvelden van Longshen liggen op ongeveer 3 uur rijden van Guilin. Midden in een boerendorpje liggen rijstvelden die op het hoogste punt meer dan 800 meter hoog zijn. De steile rijstterrassen van de “Ruggengraat van de Draak” behoren tot de mooiste landschappen in China. De heuvels hier worden bewoond door Zhuang en Yao-minderheden. De tocht naar de rijstvelden ging uiteraard niet in 1x, maar er werd op diverse locaties gestopt. Zo ook bij Zhuang village, waar de vrouwen wonen met de lange haren. We wonen een (iets wat toeristische) show bij en vervolgen onze weg.Eenmaal aangekomen bij het startpunt van de wandeling lopen we een half uur omhoog door het oude dorpje van Ping’an en hebben halverwege een lunch. Nog eens een kwartier klimmen en we hebben een geweldig uitzicht over de rijstvelden. We zijn er op het juiste moment, want alle rijstvelden staan vol met water. We lopen naar verschillende uitkijkpunten en als we beneden zijn hebben we nog een tocht met een minibus voor de boeg. Deze gaat met 80 km per uur door de scherpste haarspeldbochten! In Guilin willen we de taxi nemen naar het vliegveld als we worden aangesproken door een dame. Ze moet mensen ophalen voor een hotel op het vliegveld en vraagt of we mee willen rijden. We mogen voor een zacht prijsje met haar mee. Een super luxe busje, goed geregeld!

Op het vliegveld van Guilin hebben we gelukkig niet lang hoeven wachten en toen we eenmaal in het vliegtuig zaten zijn we allebei snel in slaap gevallen. De vlucht hebben we niet echt bewust meegemaakt. Voordat we het wisten waren we dus al in Kunming. Nu eerst een dagje uitrusten.....valt niet mee dat reizen! J

ferry

kwart over 8 in de ochtend als ik jullie verslag lees. wat mij opvalt is het tempo dat jullie hanteren. Bewegen in de kijkdoos van de grote wereld. Hoe verwerk je deze indrukken? Mooi om te lezen dat ook op reis het leven zich voltrekt in een herkenbaar ritme van slapen/ eten/ drinken/ een doel; zo veel mogelijk willen meemaken, zien en ontdekken.
Wat is de wereld mooi. Er is / valt te ondekken. Ik breng Emma en Simon naar school ( 1/2 ) dag. Tot later. Grote groet, Ferry.

Yvonne

Hoi Nandy en Ray.

Wat leuk om weer een bericht van jullie te krijgen.Zou boodschappen gaan doen ,maar keek toevallig op jullie site en ja hoor een nieuw verhaal. Wel een hele beleving hoor!!!! Dus eerst effe lezen!!!
Mariska, mijn dochter zal het vandaag gelijk uitprinten dan kan ik het vanavond meenemen.Zie vanavond je moeder. daarna heb ik 2 weken vakantie.
Veel plezier nog.Groetjes Van Yvonne .

Krijn

Wat weer een prachtverhaal. Een ballonvaart in China dat kun je je bijna niet voorstellen. (bijna) alles wordt daar heel relatief van. Ik zit me hier druk te maken over de planning van een project.... pffff. Geniet ervan!

Dick

Space die foto's, heerlijk mee in de luchtballon. Jullie zien er ook goed uit!! Desondanks dat het reizen vermoeiend kan zijn, zijn jullie stressrandjes helemaal weg. Goed!! xxxmzd

Anton

Wat een mooi foto's. Alleen die man op het vliegveld zit er een beetje uitgeknepen bij.
Groetjes

Fred

Wordt verhaal na verhaal meegezogen in jullie wereldreis ... om nog maar te zwijgen over de mooie kiekjes die jullie maken ... kunnen we niet paar maandjes ruilen :-).
Groetjes, Fred.

dick en Gerda

leuk om weer een verhaal van jullie te lezen! Dapper hoor Nan, die ballonvaart. Erg mooie foto's, zullen we toch maar gaan?? Voorlopig houden we het maar bij een zonnig en warm Marbella! Hopen jullie weer gauw te spreken via de skype (hebben laptop bij ons)
Dikke kus,

Gerda en Dick

Pieter & Anita

Ja, wat moeten we zeggen....geniet dan genieten wij ook. Blijf vooral ook schrijven en foto's maken wan jullie reis lijkt zo uit de National Geographic te komen.

Veeeeeeel plezier,

Anita & Pieter

Rob en Laura

Hay Ray en Nan,

Wat fijn om jullie verhalen te lezen nu wij alweer een week terug zijn in Nederland en het werkende leven weer begonnen is... Bedankt voor de foto's van de ballonvaart (wat een ervaring he!!) die jullie ons hebben gestuurd, ze komen helemaal goed van pas omdat in de bus van Yangshuo naar Guilin een lieve chinees onze tas opengesneden heeft en mijn fotocamera gestolen is (naast nog wat andere kleine spullen)... Dat was wel even een tegenvaller in de laatste dagen van onze vakantie (die chinezen kunnen naast het vele lawaai dat ze maken ook heel behendig zonder dat je het merkt je spullen ontvreemden, dus pas extra op!) Gelukkig hebben we daarna alleen nog leuke dingen meegemaakt (zoals oplichters in Beijing die graag thee met je willen drinken ontmaskeren!)
Ik lees dat jullie nu in Tibet zijn, hebben jullie 'Goedzo' als gids benaderd of de reis anders geregeld? Ik ben in ieder geval jaloers want wij hebben Tibet als magisch ervaren! Geniet ervan, we zullen met jullie meereizen op afstand en wie weet ontmoeten we jullie weer op een reis naar antarctica begin volgend jaar? (het is goed om verder te dromen he...!) En we komen zeker eens foto's kijken en de vele verhalen horen.

Groeten! Laura

Anja

Hoi luitjes
Wat een verhalen en een foto's, Echt fantastisch mooie foto's zijn erbij. Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie maar ik ben het wel met Anton zijn bovenstaande tekst eens.
Het verslag is lekker makkelijk te lezen en erg leerzaam zo hier en daar. Leuk dus.

Alles gaat hier zo z'n gangetje. Maaike haar huis is bijna klaar. Is echt heel leuk geworden, nu nog verhuizen en dan kan ze eindelijk op haarzelf. Nu je begrijpt de vlag gaat uit. Ed krijgt 29 juni de sleutel en kunnen we daar weer aan de slag( wel leuk hoor) Jullie zien weinig tijd voor buitenlandse reizen dus het reisverslag komt goed van pas. Zo reizen we met jullie mee.
Groetjes van ons allemaal en geniet maar lekker door.
Doei, Doei Anja

Joke Kortekaas.

Ha Raynan, Ik had dit deel van de reis nog niet gelezen, wel van Ineke gehoord. Wat zien en doen jullie veel. Dat van die aalscholvers vind ik zielig. De ballonvaart schitterend, de natuur prachtig en ray zag er moe uit in de wachtruimte!!!
Veel plezier, Joke.

Hélène

Ha Ray/Nan,

Volg jullie verhalen en foto's en jullie zien hele mooie dingen. Wat is de wereld toch mooi, niet.
Knap ook, zo leven uit een rugtas.
Prachtige plaatjes.
Blijf jullie volgen.