raynan.reismee.nl

Kunming, Dali, Lijiang en terug naar Chengdu!

Kunming; wat een oase na de laatste dagen in Guilin en Yangshou. We hebben een geweldig hostel en aangezien we allebei erg moe waren van de afgelopen dagen besluiten we rustig aan te doen. Een dagje niets….lekker in de zon! De volgende dag gaan we naar het Stenen woud. Dat zijn rotsformaties die van bovenaf lijken op een bos van stenen bomen. De weg erheen was een avontuur op zich. Eenmaal aangekomen op het busstation staan er honderden mensen te wachten. Een goed engels sprekende jongen legt ons uit dat het vandaag een Nationale feestdag is, hebben wij weer. We moesten ons letterlijk door de Chinezen heen duwen, maar uiteindelijk hadden we na 3 bussen een plekje. 2 uur hebben we erover gedaan en toen waren we eindelijk bij het Stenen woud. Het was prachtig om te zien! In Kunming hebben we vrijdag de bus genomen (busrit van 5 uur) naar Dali.

Aangekomen in Dali worden we opgehaald van het busstation door iemand van ons hostel. We hadden niet echt iets van tevoren geboekt en daardoor was alles in het oude centrum vol. We komen aan in een hostel dat iets wat treurig aandoet. Het meisje achter balie van de receptie helpt daar niet echt aan mee. We hebben een prima kamer en we kunnen zelfs mee eten met de staf voor maar 10 yuan. Dat is iets meer dan een euro per persoon. Helemaal goed! We hebben maar 1 dag in Dali en willen veel zien, maar als we wakker worden de volgende dag regent het HARD! Geen sightseeing dus in Dali voor ons. We laten het er niet bij zitten en gaan met paraplu toch naar het oude centrum van dit pittoreske stadje. We lopen wat rond en gaan lekker lang lunchen.

In de namiddag nemen we de bus naar Lijiang. De rit duurt 3,5 uur en is echt prachtig. We rijden langs rijstvelden waar geen einde aan lijkt te komen, door kleine dorpjes waar een paar huizen staan en we rijden door de bergen. Mensen zijn aan het werk in de regen en ondanks dat het al half zeven in de avond is is iedereen aan het werk. Geen 9 tot 5 baan, wat hebben we het toch goed! Lijiang is een oud stadje in de provincie Yunnan dat onder andere bekend staat om de Naxi cultuur. Deze cultuur stamt af van de Tibetaanse nomaden en de Naxi’s hebben naast een ander uiterlijk ook een ander schrift dan de Chinezen. Het stadje is een werelderfgoed en werd in 1995 gedeeltelijk getroffen door een aardbeving. Grote delen waren verwoest, maar ze hebben het weer mooi opgebouwd. Het is hier hoger dan in de andere plaatsen (Lijiang ligt op 2700 meter) en dan merken we al wel. We zijn kortademig en na lang lopen merk je eerder de vermoeidheid.

We lopen wat rond in het oude stadje dat met de smalle straatjes en vele eettentjes erg gezellig is. Als het aan het einde van de dag mooier weer lijkt te worden lopen we naar Black Dragon Pool. Vanaf hier moeten we een mooi uitzicht hebben op Jade Dragon Snow Mountain. Lijiang telt maar liefst 13 bergen met eeuwige sneeuw, maar helaas als we aankomen zien we er maar 1. Genoeg voor ons, we lopen terug en eten wat in Lijiang dat er ‘s avonds nog gezelliger uitziet dan overdag. We wanen ons in een filmdecor. De typische Chinese lampionnen, de keien in de steegjes en de oude Chinese huisjes maken Lijiang tot een leuk dorpje!

Aangezien het weer in Lijiang niet met ons mee wil werken besluiten we toch na twee dagen naar Chengdu te vliegen. We hebben gezien dat het daar mooi weer is en dat geeft ons mooi de gelegenheid om een beetje uit te rusten.In Chengdu hebben we eerder deze reis het ‘permit’ voor Tibet geregeld en vandaar dat we dus vanaf die stad moeten vertrekken naar Tibet. Tibet is nog steeds officieel onderdeel van China, maar om de ‘provincie’ in te komen moet je officieel toestemming vragen en moet je in een groep reizen. Het eerste permit is om Tibet (Lhasa) in te komen en dan heb je nog een nieuw permit nodig om vervolgens Lhasa te mogen verlaten. Wij hebben 5 dagen op ons permit moeten wachten en zijn erg benieuwd of ze erg streng zijn.

De afgelopen dagen hebben we dus een beetje rustig aan gedaan voordat we morgenochtend naar Lhasa (Tibet) vliegen. We hebben er zo veel zin in!!! We maken vanaf Lhasa een trip door Tibet die ons rond 13 juni zal afzetten aan de grens van Nepal. Tot die tijd zijn we dus waarschijnlijk niet online. Het is een beetje vreemd dat net op het moment dat de dalai lama in Nederland is wij naar Tibet vertrekken. Maar het maakt ons avontuur er niet minder om. Morgenochtend rond half 9 vliegen we naar het dak van de wereld!!!

pjotr

dan ga ik gewoon vanavond naar de chinees en dan is alles weer in balans

x
p

Ronald

Hey nan en ray,

Leuk verhaal weer, en mooie foto's! Het is hier in Thailand ook nog goed vol te houden, ik heb een paar dagen terug gedoken met een Whale Shark! Veel plezier nog, en we houden elkaar op de hoogte of we elkaar nog ergens gaan zien!

groetjes Ron

Dick

Hey Ray, voor het eerst moeten betalen voor het kortwieken??? prachtige beelden en ik krijg, hoe hoger jullie komen, al een beetje ademtekort, xxd

kathleen

hi, heb je goede adresjes om te slapen in chengdu, kumning en dali
wij vertrekken binnen 6 weken

alvast bedankt
k.coopman@telenet.be

Charlie en Kim

Hoi Nan en Ray!

Leuk om jullie verhalen te lezen! En foto's te kijken natuurlijk! Hier in Utrecht is het piri piri seizoen begonnen en kijken we uit naar onze vakantie. Leuk contact inmiddels met onze nieuwe buurvrouw mujer Helena.

Geniet in Tibet!

Groetjes Charlie en Kim

Joke Kortekaas

Wat is het allemaal weer prachtig wat jullie meemaken en zien.
Veel plezier in Tibet en doe er maar veel wijsheid op!
Groeten van Joke.

Edwin en Linda

Hoi Nan en Ray,

We lagen een paar weken achter met lezen, maar de leuke verhalen zijn zo weer ingehaald. Wat een gave foto's zeg! Het is echt een hele andere wereld daar in China!

Groetjes..

anja

Hoi Nan en Ray.
heel veel plezier in Tibet, heel bijzonder.
Ik wacht met spanning op jullie volgende verhaal.
Ben benieuwd goede reis

Jorn

Hey

kicken jullie daar, zeker in Kodari de grens over.
mooi allemaal, succes!

groeten

jorn

Vincent Hulst

Hi Nandy/Ray!

Ziet er allemaal fantastisch uit! Wat zijn jullie volgende stops? Ik ga nl deze zomer weer weg voor 2 maanden, waarschijnlijk naar Z-amerika. Patagonie lijkt me geweldig, al werkt de winter daar niet enorm mee denk ik..

Groetjes!

Yvonne

Hoi Ray en Nandy.

Wat een leuk verhaal weer. Wat gaaf dat stenenwoud. Heel indrukwekkend.
Reageer een beetje laat, want we waren een weekje weg
op vakantie en dus geen internet !!!
Heel veel plezier met jullie verdere reis.
Groetjes Yvonne

ferry

Het is mooi dat jullie flexibel zijn in het reisschema. Betekent dat je geen tijd verliest door op plaatsen te blijven die niet interessant zijn of als het weer spelbreker is.
Ja, jullie zullen je regelmatig wanen in een filmdecor. Waar voel jullie je het meeste thuis? Samen in de film of in dit wereldecor/ De foto's ga ik met Emma en Simon bekijken. Emma heeft een leuke verjaardag gevierd. Op school en thuis. Woensdag hebben wij eerst een speurtocht uitgezet. Daarna thuis spel + lekkers. Morgen familiedag. ook weer cadeau's.
Super dat jij Raymond een verjaardagssms hebt gestuurd. Dat vergroot alleen de vraag: 'wanneer is Raymond er weer'? Het verhaal dat Chinese kinderen geen luier om hebben , maar door een gat in hun broek hun behoefte doen wordt door Simon met beeld + geluid rond verteld.
R Koemen is in Alkmaar met de eerste training begonnen. Ook de afvallers trainen mee. Hij wil met eigen ogen zien 'of er bruikbare spelers zijn'.
Mooi vooruitzicht Nepal. Ik ben ooit vanuit Delhi met de bus naar Katmandhu gereisd. Eerste indruk: veel hippies + Amerikanen die leuke koffiebarretjes.
Plezierige reis.
Ferry vanuit een zonnig Schoorl.

Frank

Hi Nan en Ray,

Jullie al een tijdje gevolgd via de verhalen en de foto's! Wat ziet het er gaaf uit zeg! Voor de rest ook alles goed met jullie?
Heel veel plezier verder, ik blijf jullie zeker volgen en spreek jullie snel weer!

Gr Frank

Jeroen en Diana

Hoi Nandy en Ray,

We zijn mede door jullie helemaal enthousiast geworden. We hebben inmiddels, nadat we met wandelen naar Nice hebben moeten stoppen, nog een reis naar China geboekt. Georganiseerd, dus minder avontuurlijk, we doen met een kleine groepsreis China, Tibet en Nepal aan. We vetrekken 8 juli voor bijna 4 weken.
Jullie in elk geval veel plezier met jullie mooie reis, we zijn benieuwd naar jullie Tibet verhaal.

Diana en Jeroen

Nandy

He Jeroen!!!

Wat te gek! Ik ben net het verhaal aan het schrijven over Tibet. Wat een SUPER mooi land is dat. Jullie gaan er geen spijt van krijgen. Wij zijn nu in Nepal en ook dat is weer prachtig. Kunnen we de verhalen volgen op jullie site?

Heel veel plezier en wij zijn in de buurt (Japan!).

Groetjes Nan en Ray

Pieter & Anita

De foto's zien er super uit vooral de zonondergang bij de Mt Everest, denk dat jullie daar met open mond naar hebben staan kijken. We kijken uit naar jullie verslag over Tibet. Veel plezier enzo. Groetjes Pieter & Anita