raynan.reismee.nl

Tibet; het dak van de wereld!!!

Op vrijdag 5 juni was het dan eindelijk zover. Vanaf Chengdu vertrekken we per vliegtuig naar het mysterieuze Tibet. Officieel is Tibet onderdeel van China, maar vanaf het moment dat we richting het vliegveld gaan merken we direct dat het niet zomaar een gedeelte van China is. We worden afgezet door onze chauffeur en moeten met het permit in onze hand door de controle. We vliegen over de uitlopers van de Himalaya en hebben een geweldig zicht op de sneeuwtoppen. Eenmaal in Lhasa moeten we lang wachten voordat we het vliegtuig uitmogen. In een vliegtuig dat enkele minuten voor ons is geland denken ze dat er iemand zit die de Mexicaanse griep heeft. Na een klein uur en een koortsmeting verder (we raken eraan gewend) lopen we richting onze gids Kunchok! De eerste dag doen we lekker rustig aan. Lhasa ligt op 3650 meter hoogte en dat is al snel te merken. We duiken dus vroeg ons bed in...

Tibet is een voormalig zelfstandige staat met een eigen cultuur, taal en volk. Het is een totaal andere wereld dan de afgelopen weken in China. Wat gelijk opvalt is dat de mensen goed engels spreken en ze veel vriendelijker zijn dan de Chinezen. Tot de invasie van 1950-1951 en de volksopstand in 1959 was Tibet een zelfstandige staat. De dalai lama is de hoogste geestelijk leider, alleen helaas niet meer welkom in Tibet. De afgelopen jaren was het rustig in Tibet, maar met de komst van de Olympische Spelen naar Beijing vorig jaar waren er weer meerdere onrustigheden en was Tibet het grootste gedeelte van het jaar dicht voor toeristen. Je voelt de spanning als je op straat loopt in Tibet, vooral in Lhasa is op iedere hoek van de straat politie en/of militairen te zien.

De eerste dag van de tour dachten we dat we om 9 uur naar het Potala Palace gingen, maar dat was 8 uur geworden zonder dat we het wisten. Aangezien de andere mensen van onze groep met de trein waren gekomen hadden we geen contact meer gehad met de groep. En dus waren we te laat…. Dat was een lekker begin J We hebben een leuke groep; Derek uit USA, Marine uit Frankrijk, Julie uit Australië, Tsisiko uit Japan en Paul (geboren in Polen) en Yuki (geboren in Japan) die nu in LA wonen.

Het Potala Palace was het paleis van de verschillende dalai lama’s en is een indrukwekkend gebouw. Het is gebouwd op een berg midden in de stad Lhasa en steekt ongeveer 135 meter boven het dal en de stad uit. Er mogen maar een aantal toeristen per dag in en na het laten zien van ons paspoort (waren we door alle haast eerst nog vergeten!) mogen wij naar binnen. We krijgen een uitgebreide rondleiding van onze gids en na meer dan anderhalf uur staan we weer buiten. Omdat er zoveel restricties zijn moeten de toeristen die naar binnen mogen op een van tevoren besproken tijd naar binnen. Wij hadden dus 9 uur meegekregen. Na het Potala Palace gaan we richting de Jokhang tempel. Deze ligt midden in de stad en is een belangrijke plek in Lhasa. Ook hier zien we de pelgrims met de gebedsmolens die meerdere malen een ronde maken om de tempel. Het is ongelofelijk om te zien hoe deze mensen hun geloof naleven. Sommige pelgrims gaan kilometers met handen en voeten over de grond om uiteindelijk de tempel te bereiken. Het is een magisch gezicht.

De volgende dag (inmiddels zijn we aan de hoogte gewend) staat in het teken van tempels bezoeken. We bezoeken onder andere het zomerpaleis van de dalai lama, de Sera Monastery en de Drepung Monastery. We lunchen met de hele groep en ’s avonds lopen we naar het Potala Palace om te zien hoe deze er in de avond uitziet. Compleet met muziek en licht!

We hebben de vierde dag een lange rit voor de boeg, maar het is het meer dan waard als we na meer dan 5 uur rijden aankomen bij het helderblauwe Namtso Lake. Het Namtso Lake is een van de 3 heilige meren in Tibet en het hoogste zoutwater meer ter wereld. In het Tibetaans betekent Namtso ‘heilig meer’. Het ligt op een hoogte van 4720 meter en dat merken we als we het busje uitstappen. We maken een prachtige wandeling langs het meer een berg op. Daar hebben we een prachtig uitzicht op het blauwe meer en de achterliggende bergtoppen. Na een vermoeiende terugreis gaan we lekker vroeg naar bed. De volgende dag verlaten we Lhasa om vervolgens onze weg te beginnen richting de grens van Nepal. Gyantse is de eerste stop op weg naar de grens en het beloofd een mooie rit te worden. We rijden vandaag door de bergen langs het mooie Lake Yamdrok (ook een van de 3 heilige meren in Tibet) en we hebben een prachtige blauwe lucht. De pas in de bergen is geweldig en dat de chauffeur iedere 20 minuten moet stoppen om zijn auto te vullen met water vinden we helemaal niet erg. Dat geeft ons de tijd om mooie foto’s te maken van de omgeving. Aan het einde van de middag komen we aan in Gyantse waar we gelijk doorrijden naar de Monastry waar de Kumpum stupa staat. We vallen met onze neus in de boter, want 1x per jaar is er een heilige gebeurtenis. Dan rollen ze de levengrote Thangka uit en toevallig is dat de ochtend nadat we aankomen.

De volgende ochtend staan we dus vroeg op om lopend naar de Monastery te gaan. Daar kunnen we samen met de lokale bevolking richting de heilige Thangka lopen. Het is een prachtige wandeling met mensen die weken hebben gelopen om hierbij aanwezig te kunnen zijn. Veel tijd hebben we niet om te blijven, want vandaag rijden we van Gyantse richting Sighatse. Sighatse is niet de meest interessante stad van Tibet. We bezoeken de Tashilunpo Monastery en lopen wat rond in het stadje. Eenmaal in de hotelkamer komt dan eindelijk het verlossende telefoontje uit Nederland. Boris is geboren! En dan een paar uur voordat onze telefoons echt helemaal geen bereik meer hadden. Stukje timemanagement Ing!!

We hebben de afgelopen week meer dan genoeg tempels gezien en maken ons dus op voor het letterlijke hoogtepunt van deze trip; Mount Everest (Basecamp). We rijden lang voordat we de eerste sneeuwtoppen zien en bij iedere berg vragen we of dat de Mount Everest is...en dan ineens als we de hoek omrijden van een bergpas staan we oog in oog met de bergketen van de Himalaya en zien we de Mount Everest voor het eerst. Onze gids maakt ons duidelijk dat het vanaf dit punt nog zeker 6 uur rijden is en ook al lijkt de berg dichtbij we waren er nog lang niet. We rijden en rijden en hebben continu een prachtig zicht op de bergen met de sneeuw.

Na diverse stops met schitterend uitzicht komen we tegen het einde van de middag aan in het Mount Everest Basecamp. We lopen wat rond en gaan dan naar de voet van de Mount Everest. Het is niet te bevatten dat we nu daadwerkelijk op het hoogste punt van de wereld zijn, Tenzij je een bergbeklimmer bent komt je niet hoger dan dit. Het is er koud, maar het zicht op de Mount Everest maakt alles goed. We slapen in een tent gemaakt van Yak wol en als het tijd is om te gaan slapen komt er een vriendelijke Tibetaanse dame ons lekker instoppen met Yak dekens.

De volgende ochtend worden we gebroken wakker. Een droge mond, knallende hoofdpijn, ijskoud en licht in ons hoofd wekt de wekker van Julie ons (we moesten er toch uit!). We stappen onder de Yak dekens vandaan en trekken snel iets aan om de zonsopgang te zien. Het eerste uur is het prachtig, daarna komen de wolken. Na twee instant koffies pakken we onze spullen voor de laatste rit in Tibet. Het mag dan de laatste rit zijn, het is wel de langste. We hebben een rit van 11 uur voor de boeg!! Ondanks het lange rijden is het een leuke dag. We stoppen regelmatig om onder andere te lunchen of gewoon om wat foto’s te maken. Als we aan het einde van de dag (het is dan inmiddels 9 uur ’s avonds) op een bergpas aankomen is er werk aan de weg en kunnen we niet verder. We moeten een uur wachten die we doorkomen met een Duits stel dat we ontmoeten (Chris en Steffie). Rond 23.00 uur komen we aan in ons hostel, het mag de naam hostel eigenlijk niet dragen!!! Een oude, muffe en vieze bende, maar goed morgenavond slapen we in Kathmandu! We vallen snel in slaap.....de laatste nacht in het prachtige Tibet!

Als we rond 7 uur op moeten voelen we de vermoeidheid. Vandaag gaan we Tibet verlaten en gaan we richting Kathmandu (de hoofdstad van Nepal). Eenmaal aan de grens konden we, na een uur wachten, makkelijk de grens overlopen. Nepal en Tibet worden gescheiden door een brug met halverwege een streep. Een visa kopen en natuurlijk nog even met de hand signeren door de Immigration Officer. Vervolgens met z’n 7-en een Jeep gehuurd die ons in 5 uur naar Kathmandu heeft gebracht. Hier hebben we met Paul, Yuki, Marine, Steffie en Chris lekker gegeten om een geweldige trip af te sluiten. Tibet was het hoogtepunt van onze reis tot nu toe!!!

Pieter & Anita

Met dit verhaal en de foto's kunnen we wel begrijpen dat jullie dit een hoogtepunt van de reis vinden. Straks komen Gerda, Dick en mijn ouders om mijn verjaardag te vieren en kan ik ze mooi jullie verhaal laten lezen. Nandy alvast gefeliciteerd met je verjaardag en nogmaals veeeel plezier en geniet er van Groetjes Pieter & Anita

Ron

Ziet er allemaal weer cool uit! Ik ben net terug van een visa-trip naar Myanmar...We moeten trouwens binnenkort weer eens skypen! groetjes

Dick

Waaaaaauuuuwwwwww, geweldig!!! Ik heb me weer mee laten slepen de berg in. Hey Nan lees ik dat je bijna jarig bent??? En Ray volgende week!!! Van harte!! Dat wordt een bordje kreeft zeker??? xxxMar Zip en Dick
P.s. Als tegenbezoek hadden wij de DL hier op bezoek

Gerda en Dick

Na jullie enthousiaste verhaal via de skype dinsdag, nu de foto's. Ziet er inderdaad prachtig uit!! Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, maar misschien spreken we je morgen nog wel. Dikke kus voor jullie allebei.

Maarten

Wat een mooie plek om een jaar af te sluiten. Ben benieuwd naar de verhalen in jullie nieuwe jaar. Alvast veel geluk en mooie kilometers gewenst. Vanaf nu gewoon weer horizontaal toch?

Veel liefs,

Maarten

Anneke

Ge-wel-dig!! Wat een verhalen, wat een avonturen, wat een foto's, wat zullen jullie genieten!! Nou, bij CTM is het niet minder hoor, dat snap je.. :). Over 2 weken zijn we verhuisd... de dozen stapelen zich overal al op. Nog 2 uurtjes (in onze timezone)..., dus... vast gefeliciteerd! Proost!
Groetjes, Anneke

Anja

Allereerst, Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag Nan. Natuurlijk ook felicitatie"s voor jou Ray. Ben benieuwd of je nog een jarig gevoel hebt vandaag.
Ik heb vanmorgen je moeder nog even gebeld en kreeg te horen dat jullie gisteren contact hadden gehad ondanks dat het erg moeilijk ging. Vond ze wel fijn natuurlijk.
Wat hebben jullie weer een veel moois gezien en fantastisch om te lezen wat jullie zo allemaal mee maken. Er wordt hier elke keer weer met plezier gewacht op het volgende reisverhaal, en daarna natuurlijk besproken dat begrijpen jullie wel.
De groetjes van iedereen hier en geniet maar lekker door, wij reizen een beetje met jullie mee want zo voelt het voor mij wel Doeii Anja

Tessa

Wat een mooi verhaal! Volgens mij hebben jullie het helemaal fantastisch! En jullie gaan nog zoveel zien!
Vanuit Utreg me Stadje een hele fijne verjaardag gewenst Nandy! Veel Liefs Tess en Jancos

Ria

Wat een indrukken in zo'n "hoog" tempo, maar de vermoeidheid dubbel en dwars waard. Misschien in Nepal wat rust? Nandy van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! Groetjes Ria

Yvonne

Hoi Ray en Nandy.

Nandy ,allereerst gefeliciteerd met je verjaardag. Zeker wel vreemd om dat niet thuis te vieren.
Wat een leuk verhaal kwam er gisteren weer binnen. Ada was net bij mij, dus heeft Maris het nog effe uitgeprint zodat ze het mee kon nemen.Ze is tot nu toe helemaal bij.
Ray ook natuurlijk gefeliciteerd met je vriendin.
Maak er een gezellige dag.Dat doen wij ook ,want het is tenslotte vaderdag. Groetjes en tot de volgende reisverhalen.Yvonne en Nico.

Krijn, Fréderique, Boris & Ingrid

Lang zal ze leven, in de gloria! Hiep hiep hoera!

Wauw wat een mooi verhaal weer en wat een mooie foto's! Dit wordt een verjaardag om niet snel te vergeten! Geniet
ervan samen met Ray, dikke kus van ons!

Harry en Ineke

Prachtige foto''s en een schitterend verhaal waarvan we heel erggenieten.
Nan een hele fijne verjaardag. Wij (HenI en HenM) vieren het met een lekker wijntje.
Groeten Harry en Ineke.

Rob en Laura

Hey Nandy en Ray! Nandy we lezen dat je jarig bent, gefeliciteerd! Wat leuk om weken na onze eigen tibet trip jullie verhalen te lezen. Mooie foto's,erg herkenbaar. Helemaal grappig dat we dezelfde reisleider hebben gehad (kunchok ookwel bekend als 'goedzo'). Everest klinkt ook super, ingestopt worden in yakkleden! geniet ervan en Rob de India-fan is zeer benieuwd naar jullie volgende verhalen.

Groeten,
Rob en Laura

Martin en Sharmila

Hoi Ray en Nandy,

Weer mooie verhalen en prachtige foto's. Kan me voorstellen dat dit een van de hoogtepunten zo niet DE hoogtepunt van jullie reis is. We blijven jullie volgen

Martin en Sharmila

Joke Kortekaas

Raynan, Wat schitterend en bijzonder allemaal.
Een feest om te lezen. groeten van Joke.

Renske en Rian

GEFELICITEERD!!! We drinken er hier eentje op jullie....Nog steeds erg jaloers hier en dat wordt niet minder door die verhalen...Gadver wat fantastisch allemaal!!! Geniet er van en val niet van het dak!
Kus van ons!

Bert en Mendy

Hallo Ray en Nandy,

Nandy gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk ook Ray gefeliciteerd. Een verjaardag om niet snel te vergeten. Net jullie laatste reisverslag gelezen, het is indrukwekkend. Nog veel plezier en mooie reizen de komende tijd.
Groetjes.

Margreet

Gefeliciteerd!! Dit is vast een hele bijzondere verjaardag?! We hebben vanmiddag aan je gedacht onder het genot van de welbekende appeltaart...
Bijzonder om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Veel liefs en felicitaties ook natuurlijk voor Ray.
Groeten van: Oom Tjerk, Tante Tiny, Maurice, Max en Margreet

Maaike

Haaj Nan en Ray,

Gefeliciteerd! Ik weet hoe het is om je verjaardag in het buitenland te vieren en bij mij ging het dak eraf, dus hopelijk daar bij jullie ook!

Hebben jullie het nog steeds naar jullie zin? Zal vast wel..gaaf hoor wat jullie allemaal doen!

Laatste nieuws: Ik ga zondag verhuizen, dan ga ik met Roy het huis in!:) Erg spannend allemaal! Maar zeker weten leuk, want we hebben van een oud, lelijk, vies huis iets heel erg moois gemaakt! Echt een paleisje:)
Maar als alles er staat, zal ik wat foto's maken en die naar je mail toe sturen!

Nou..heel veel plezier nog en heel veel liefs van mij!

xxxxx

rudo de raaff

jullie zijn goed bezig met jullie carriere wat gaaf zeg, ik als cultuurbarbaar ben toch echt onder de indruk
xx Do

Vanessa

Wauuuuuuwwwwww!!!

Wat een tijd hebben jullie saampjes!!!! Wat een avontuur! Lieve Nan een hele dikke verjaardagszoen!!!!

xxxx

Jaqueline

Lieve wereldreizigers,

VAN HARTE GEFELICITEERD.

x,
jaq

Mar

Hi Nan en Ray, ik lees jullie verhaal nu pas! Ik had me niet geraliseerd dat jullie daadwerkelijk op de Mount Everest waren. Bedankt voor je kaart, want die komt daar vandaan. Ik vroeg me af: Al die uren en uren reizen en wachten en vertraging enzo, raken jullie daaraan gewend? Jullie trekken natuurlijk op met je 'nieuwe vrienden'en beleven een paar waardevolle momenten in je leven.... maar toch. Het is in iedergeval heerlijk om jullie verhalen te lezen!!!

Sietske & Gijs

Hey Ray en Nandy,

Wij volgen jullie (onopgemerkt) al een aantal maanden op de voet. Erg leuk dat jullie bijna exact dezelfde reis maken als die wij in februari gaan starten! Om die reden ook onze vraag of jullie nog weten bij welke agency jullie de trip door Tibet geboekt hebben! Wij willen eigenlijk alleen een treinticket vanuit Beijing naar Lhasa maar dit schijnt erg moeilijk te zijn!

Thnx alvast en geniet er nog van!

Grtz Sietske & Gijs
teek_it_iesie@hotmail.com