raynan.reismee.nl

Nepal; Kathmandu, Pokhara en Chitwan NP

Na de vermoeiende en indrukwekkende reis door Tibet doen we het de eerste dagen in Kathmandu rustig aan. We zitten in hetzelfde hotel als het Duitse stel Steffie en Cris en dat is gezellig. De eerste dagen doen we vooral kleine dingen zoals de was, lopen wat rond en we eten en drinken! Al snel worden er plannen gemaakt en aangezien Steffie en Chris ook door Nepal reizen en dan naar India gaan besluiten we om met z’n 4-en een tijdje te reizen. We bekijken wat we willen zien en al snel is het word Buthan gevallen. Om dat land binnen te komen moeten we 180 US Dollar per persoon per dag betalen en dan nog de vliegreis heen en terug. Na lang rekenen besluiten we dat het te duur is voor slechts 4 dagen. We komen nog wel eens terug voor Buthan J

De andere plannen zijn iets makkelijker te maken. We gaan richting Pokhara en vervolgens naar Chitwan National Park. In Kathmandu bekijken we de belangrijkste bezienswaardigheden zoals Durbar Square, Bodnath tempel (grootste stupa van de wereld) en Pashupatinath. De laatste is een indrukwekkend tempelcomplex en een belangrijke plaats in Kathmandu. Hier worden crematies gehouden waar iedereen kan kijken. We zien de lichamen in witte doeken binnenkomen en nadat ze op de houtstapels gelegd worden door de overlevende (meestal de oudste zoon) aangestoken. Het is indrukwekkend om te zien!

De busrit naar Pokhara is weer een belevenis op zich. We zitten in een ‘typische’ Nepalese bus die geheel versiert is aan de binnenkant en de airco zijn de ramen die open staan. Onderweg rijden we langs de rivier en af en toe langs steile afgronden waar we het einde niet van kunnen zien. Gelukkig komen we heel aan in Pokhara waar we inchecken in ons hotel. Het is warm, maar we bedenken ons dat we India nog voor de boeg hebben. Daar is het nog veeeeel warmer. De rest van de dag gaan we met z’n vieren naar een restaurant waar we lekker kaarten en drinken. Lekker om even niets te doen. De dag erna worden we tijdens het ontbijt aangesproken door een jongen van ongeveer 9 jaar of we die avond naar een voorstelling willen komen, Het is in een restaurant en we kregen daarna korting op ons eten (slim gedaan). Al snel zei een Engelsman naast ons dat hij ook ging en dat, samen met het vertederende gezicht van de jongen, deed ons besluiten om te gaan. De rest van de dag gaan wij met z’n tweeën met een bootje over het meer van Pokhara. Daar varen we naar de overkant waar Ray een wandeling naar boven maakt en Nandy beneden blijft om van het uitzicht te genieten. Aan het einde van de middag lopen we naar het restaurant waar we de voorstelling van de schoolkinderen gaan bekijken. Het is geweldig. Romeo en Juliet in het engels, helaas hebben we er geen woord van verstaan! De volgende morgen moeten we er vroeg uit, want we gaan de zonsopgang bekijken op de Annapurna. Dat is in het Himalaya gebergte een van de hoogste bergen en voor de meeste toeristen de reden om richting Pokhara te reizen. We worden om 4 uur in de nacht opgehaald en rijden in 45 minuten richting het punt. Het is een beetje bewolkt maar toch zien we een mooie gloed over de witte sneeuwtoppen. Prachtig gezicht! Vervolgens maken we een wandeling naar het lager gelegen meer en de weg ernaar toe is mooi. We lopen door boeren dorpjes en nu zien we waarom Nepal nog steeds tot een van de armste landen van de wereld behoort. Dan beseffen we weer hoe goed wij het hebben, dat we een jaar de wereld mogen rond reizen! Pokhara was mooi, maar er staat ons een nieuw hoogtepunt te wachten....

Op 21 juni vertrekken we vroeg in de ochtend richting Chitwan National Park. Daar gaan we 3 dagen op olifanten safari, neushoorns spotten en van de mooie natuur genieten. De rit erheen is weer een belevenis, een dag om niet snel te vergeten. Een propvolle bus, weinig zitruimte en bloed en bloedheet. Maar ach Nandy is jarig en dus nemen we een lekkere kaneelkoek en genieten we van het uitzicht! Eenmaal aangekomen in het dorpje dat aan het National Park ligt moeten we nog anderhalf uur met een jeep en dan met een bootje voordat we aankomen bij Island Jungle Resort. Het is stil, zeg maar heel stil. Als we aankomen zijn we de enige gasten en al snel begint ons duidelijk te worden waarom het zo stil is….het is heeeel warm en vooral erg vochtig! Zelfs met stilzitten zijn we zeiknat van het zweet, alsof we in de sauna zitten.

We maken een safari op de rug van een olifant en gelijk de eerste middag zien we al neushoorns. Toen we in Tanzania waren hebben we de neushoorn helaas niet gezien, maar nu hebben we deze bedreigde diersoort dan toch echt gezien! Het was helemaal te gek. We proosten op Nandy’s verjaardag en na het avondeten duiken we ons bed in, het was een mooie dag! De volgende ochtend maken we opnieuw een safari op een olifant en daarna een jungle walk. We gaan op zoek naar de tijger! Geen tijger gezien, maar wel de voetsporen (zouden ze er eigenlijk wel leven vragen we ons af?) Als we in de middag samen met de olifanten in bad (rivier) mogen is ons bezoek aan Chitwan National Park helemaal af. Wat een te gek avontuur weer! We vertrekken de volgende ochtend richting Kathmandu om daar twee dagen te relaxen. We gaan lekker uit eten en kaarten met Steffie en Chris. De laatste dag gaan we naar Bakthapur. Een autoloos gebied dat zeker de moeite waard is. De dag erna vertrekken we naar India. We vliegen van Kathmandu naar New Delhi en we zijn erg benieuwd. Nepal was in ieder geval een prachtig afwisselend land!

Bedankt voor alle felicitaties. Erg leuk om te lezen!!!

ferry

Agra , Taj Mahal. In mijn herinnering is dat Taj niet wit , maar gebroken wit/ grijs. Alle foto's met een witte Taj zijn blijkbaar bewerkt.
Gaan jullie nu met de bus richting Bombay? Udaipur etc.
Ik kan mij die reis goed herinnering. Ook Jaipuhr , de stad met de roze/ rode huizen?
Ook de Volkskrant heeft aandacht voor jullie. Zie bijlage. Ik ben benieuwd naar de foto's van dit deel van jullie reis. Voor Emma en Simon was dit de een na laatste schoolweek. Het schoolseizoen loopt ten einde.
Afscheid / schoolfeestjes. Een drukke periode. Tijd voor vakantie. Waar naar toe blijft een verassing.
Raymond en Nandy save trip. Veel plezier.

Dick

Van harte lieverds, vol verwachting kijk ik uit naar het vervolgverhaal, xxd

Ineke en Harry

Lieve Ray en Nan
Wat maken jullie veel mee en wat zien jullie mooie en bijzondere dingen,we genieten van jullie verhalen en foto's.Ray van harte gefeliciteerd met je verjaardag en we hopen volgend jaar weer met z'n allen te kunnen feesten.Een heel mooi reisjaar voor jullie beiden en dikke kus Har en Ineke

Willemijn

Hallo Ray en Nan,
We zijn elkaar bij de grens Tibet-Nepal en in Kathamandu tegen gekomen. Zijn jullie in de warmwaterbronnen bij Tatopani gaan zitten?
Wij mogen intussen weer gewoon werken, dat is even schakelen.
Veel plezier op jullie verdere reis.
En dan herken ik je op de foto in Volkskrant magazine...

Dick en Gerda

Ray van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Vorige week Nandy d'r verjaardag in Nepal en nu jpouw verjaardag in India, dat zullen niet veel mensen meemaken! Een hele gezellige dag en we horen snel weer van elkaar. Dikke kussen, Gerda en Dick

Anita & Pieter

Ray gefeliciteerd met je verjaardag, geniet van de dag.

We kijken uit naar de lange versie van het Nepal verhaal en natuurlijk de foto's.

Groet, Pieter & Anita

Ronald

Hey hey!
Ray; Gefeliciteerd! Aan de verhalen te zien genieten jullie nog steeds!

Groetjes, Ron

Krijn, Ingrid, Frederique en Boris

Ray, gefeliciteerd man! Ben heel benieuwd naar de plek waar je je verjaardag gaat vieren vanavond. Hoe dan ook.... geniet er van!

Karen/Roh Kes & Mik

Gefeliciteerd!!! Geniet. Dikke kussen van ons.

Rob&Mar

Ik kan me niks meer van m'n eerdere reizen herinneren.....vaag...vaag...vaag...maar ja..ik ben dan ook al 80..;-)
Maar dat dan weer wel: Ray, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je een héérlijke verjaardagscurry hebt gegeten!
Geniet van alles en elkaar!

GR&LiefsMar&Rob

Joke Kortekaas

Ray, van harte gefeliciteerd en Nan ook. Wat een bijzondere verjaardagen vieren jullie nu, zo ver weg en alles zo prachtig. Veel plezier,
Joke.

Janco

YO Ray van harte gefeliciteerd man!! Have a nice time bro,

Dre

Ha die Ray & Nan,
prachtige verhalen en dito foto's zeg! Ray, nog van harte! ps; heb je mijn sms ontvangen over Rees??

Yvonne

Hoi Nandy en Ray.

Ray allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag. Wel te laat ,maar komt uit een goed hart.
Nandy ook gefeliciteerd, en een dikke kus Ada.
Groetjes Yvonne.

Jeffrey van Dalen

Yo Nandy en Ray!

Wat geweldig om jullie een beetje te kunnen volgen op jullie wereldreis! Ik zag een paar maanden geleden de BBC docu Wild China van een paar uur, ik wis niet dat China zo mooi was! Ik moet zeggen met een broodje hagelslag en pindakaas op schoot kijkt de docu op een paar zondagen lekker weg maar tha real deal zoal jullie doen is gewoon fantastisch! Daar kan niks tegen op. Enjoy!

XXX

Jeffrey van Dalen

tante nel.ome wim

Wegens vakantie wat achter met het lezen van jullie reisverhalen.Inmiddels weer helemaal bij en genoten van reisverslag en foto's.Alsnog onze felicitaties voor beide verjaardagen.Nog veel plezier op jullie reis
groetjes uit Heino

Irene

Hoi Nandy en Ray,
Elke keer weer geweldig. Zowel verhalen al foto's. Wie onderhoudt de paleizen van de Dalai Lama in Tibet ? De bevolking ? Stiekem of openlijk ?
Wij zijn verhuisd van de Marathon naar een kantoorvilla in het centrum. Veel wijzigingen hier. Jitze is erbij en Rudo komt erbij. En leuke winkels vlakbij.
Groetjes,
Irene.

anja

Hoi Luitjes

De foto"s zijn te gek, wij gaan volgend jaar naar Zuid-Afrika en we hopen daar ook het een en ander te zien aan beesten maar zoals jullie kan ik het me nog niet voorstellen. Wat een belevenis. Ik teken ervoor.
Veel plezier verder.

Groetjes uit een nat Naaldwijk

Karin J.

Ha Nan en Ray,

Wat een waanzinnige reis. Lees en beleef zo nu en dan lekker met jullie mee. Hier alles prima. Geen Zweden nieuws. Ga komende jaar parttime lesgeven aan Hogeschool Den Bosch als docent marcom. Over 3 weken eerst maandje relaxen in Zweden.
Geniet!
Liefs,
Ka

Joke Kortekaas

Hai Raynan, Ik zit bij Ien op de koffie en heb jullie verhaal weer gelezen. Ik ben bang, dat mijn computer het niet meer aan kan, want ik heb het laatste verhaal niet ontvangen. Het is allemaal weer geweldig, wat een belevenissen. Net zijn we op zolder geweest en ik heb genoten van die doos met spulletjes. Wat schattig allemaal!!! groetjes van Joke.