raynan.reismee.nl

De gouden driehoek in India!

New Delhi, 25 juni en het is 45 graden. De lucht die we inademen is heet, onze kleding is nat van het zweet en we moeten met z’n vieren in een te klein busje met te grote tassen. Het hoort erbij….

We worden afgezet (letterlijk) bij een hotel dat qua naam niet overeenkomt met de naam van het hostel dat we via internet geboekt hebben (welkom in India!). Same Same hoor ik die chauffeur nog tegen Steffie zeggen maar daar neemt ze geen genoegen mee. Wij blijven zitten in de bus, we hebben het warm J We besluiten te blijven in het hotel (ook omdat de achterband lek is van het busje) en de ‘manager’ weet nog wel een goed reisburo dat ons kan helpen met onze plannen in India. Ray gaat er alleen heen en komt terug met een prachtig reisschema, helaas vraagt het reisburo een beetje veel geld en we besluiten met z’n vieren de volgende morgen verder te kijken wat we gaan doen. We eten bij Tina restaurant en hebben lekkere Masala Dosa (hmmmm). Dat is een soort dunne pannenkoek met aardappel vulling, erg lekker. Na het eten lopen we toevallig langs een kapper en Ray besluit dat het weer tijd is om zijn haar te laten knippen. De kapper spreekt, zoals we inmiddels gewend zijn, geen woord engels maar met handen en voeten is het duidelijk dat er een stukje af moet. Als het werk gedaan is spreken we een man die vertelt dat hij taxichauffeur is. Hij geeft ons zijn telefoonnummer en als we de stad willen zien moeten we hem maar bellen.

De volgende ochtend besluiten we met z’n vieren New Delhi te gaan bekijken en bellen de taxi chauffeur die we bij de kapper ontmoet hebben. 10 minuten later staat hij voor ons hotel en vertrekken we naar de Jama Masjid-moskee van Delhi. Daar is een festival aan de gang en dus hebben we niet veel tijd om de moskee te bekijken. Dat vinden we niet echt erg want het is alweer lekker warm aan het worden. We worden in een ‘huur outfit’ gehezen en na 10 minuten vriendelijk verzocht de moskee te verlaten. We zijn een bezienswaardigheid voor de mensen die er zijn. Als we 1 minuut stilstaan komen veel mensen naar ons toe en blijven om ons heen staan om de ‘vreemden’ te bewonderen. Na de moskee lopen we naar de overkant waar het ‘Red Fort’ ligt. Een groot fort dat midden in de stad ligt en zoals de naam al doet vermoeden gemaakt is van steen met een rode kleur. De chauffeur rijdt de rest van de middag langs de Lotus tempel, het standbeeld van Ghandi, de India gate en we zitten heerlijk in de airco. ’s Avonds boeken we een grotere auto voor de andere dagen en de volgende ochtend staat onze chauffeur om 8 uur precies voor de deur. Hij gaat ons de komende 5 dagen rondrijden en hij stelt zich voor als Babbu (op de laatste dag komen we erachter dat zijn naam eigenlijk Pappu is, maar dat wij het niet goed verstaan hadden. Toch leuk de laatste dag J). We verlaten New Delhi om vandaag richting Agra te rijden. Agra is de thuisstad van een van de 7 wereldwonderen; de Taj Mahal.

We checken in bij een leuk hotel en gaan snel de airco van een restaurant in. Het is 49 graden vandaag en echt niet normaal hoe heet! Zonder te bewegen loopt het water van ons lichaam, alsof we in een sauna zitten! Aan het einde van de dag rijden we naar de baby Taj Mahal. Dat is een kopie van de ‘echte’ alleen wat kleiner. Na de mini Taj rijden we naar de achterkant van de Taj Mahal waar we de zon zien ondergaan. We eten in het restaurant naast het hotel en gaan dan slapen (zonder airco, die hebben ze helaas niet).

28 juni; Ray is jarig en we staan vroeg op (heel vroeg) om de zonsopgang te bekijken op de Taj Mahal. Gister hebben we al een voorproefje gehad door de achterkant te zien, maar vandaag is het tijd voor het echte werk. We zijn er precies op tijd! Als we aan komen lopen gaan de hekken open en kunnen we naar binnen. Het is niet te geloven wat een groot en prachtig gebouw het is en nadat de gids ons bepaalde trucjes van de architect heeft uitgelegd is onze fascinatie voor het gebouw alleen nog maar groter. We blijven rustig op een bankje zitten om het mausoleum te bewonderen en gaan voor de ergste drukte en warmte weg. Na een goed ontbijt en wat rust vertrekken we uit Agra naar Jaipur. Onderweg bezoeken we Fatehpur Sikri, dat is een oude 'hoofdstad' geweest van de Mogoels. ’s Avonds eten we in een luxe restaurant waar we ‘live entertainment’ hebben. Het was een mooie dag en een geweldige verjaardag. Wie kan er nu zeggen dat je de Taj Mahal hebt gezien op je verjaardag? Ray!

Jaipur is onderdeel van de ‘gouden driehoek’ in India die bestaat uit New Delhi, Agra en Jaipur. Het is een populaire route die door veel toeristen gedaan wordt. De roze stad, zoals Jaipur ook wel genoemd wordt, heeft een aantal trekpleisters maar de bekendste is toch wel het ‘Amber Fort’. In de ochtend bezoeken we die als eerste. Het is het mooiste fort dat we tot nu toe gezien hebben en we hebben een lange rondleiding. Daarna gaan we naar het Jaipur Observatory en hebben de rest van de middag vrij om te relaxen. Dan doen we dus ook!

Aangezien Steffie en Chris morgenochtend vroeg het vliegtuig nemen naar Goa nemen is dit onze laatste avond met z’n vieren. Jammer, want we hebben toch twee weken met elkaar mooie dingen gezien. We eten die avond, kaarten nog wat en zeggen elkaar dan gedag. Wie weet komen we ze nog ergens tegen tijdens onze reis. De volgende ochtend hebben we de auto dus voor onszelf en rijden we met Babbu naar Pushkar. Pushkar is een bedevaartsoord waar iedere Hindu een keer in zijn of haar leven geweest moet zijn. De weg naar Pushkar is net zo mooi als het dorpje zelf. We zien het landschap en de mensen veranderen. Hoe dichter we bij Pushkar komen hoe ‘Arabischer’ het landschap en de mensen worden. We lopen wat rond in het dorpje met de gids die Babbu voor ons geregeld heeft en dan stappen we weer in de auto voor de lange terugreis naar Delhi. De rit is ongeveer 8 uur en we komen dan ook laat aan in Delhi. We bezoeken wat hotels, maar ze zijn allemaal vies en duur en dus besluiten we terug te gaan naar het hotel waar we de eerste twee nachten geslapen hebben.

Van Delhi vliegen we naar Tokyo en de laatste twee dagen die we hebben in Delhi besteden we met uitrusten. We zoeken een bioscoop waar ze een Bollywood film vertonen, maar kunnen er helaas geen een vinden waar ze Engelse ondertiteling hebben. Ray gaat nog een keer naar de (goedkope) kapper en we kopen wat laatste souveniers.

Op vrijdag 3 juli vliegen we van New Delhi naar Tokyo. We hebben een bijzondere tijd gehad in India. Het is een bijzonder land, toch kijken we erg uit naar de beschaafdheid van Japan!! Tokyo here we come!

Rob

Ik vind jullie net Michael Palin (ja, samen), wat een mooie verhalen!
Als jullie ooit weer eens een keertje terug zijn: tijd voor een verfilming?..:-)
Geniet van de Sushi en Sake!

Maarten

Ben je lekker mee, Bulletje. Kan je weer een kar gaan trekken. Veel plezier in Japan en Ray nog gefeliciteerd.
Niet aan dit soort feestjes wennen, volgend jaar sta je met je verjaardag gewoon weer in een kroeg in Alkmaar.
Hier op belangrijk nieuws dat Yolante te veel spulletjes van Jan heeft mee genomen na, weining veranderingen.
Veel plezier, Maarten

Bep Baels

Hoi Nan en Ray,
Na een lange tijd niets van mij gehoord te hebben wil ik dit bij deze een beetje rechtzetten.
Allereerst wil ik opnieuw jullie laten weten dat ik, zoals gewoonlijk, weer heerlijk heb genoten van jullie reisverhalen en foto's.
Aangezien Frans en ik van 2 juni t/m 4 juli heerlijk gekampeerd hebben in Brabant hebben wij niets van jullie verslagen kunnen lezen. (Wij hadden door de gezondheidsomstandigheden van Frans 3 jaar niet meer gekampeerd!)
Hierna brak er voor mij een hele drukke tijd aan i.v.m. veel voorbereidingen voor onze reisorganisatie naar Kevelaer(D.)
In die tijd hebben wij al jullie foto's en verhalen wel binnen zien komen maar, sorry da ik het moet bekennen.....geen tijd gehad om dit alles te lezen en te bekijken.
Daarom geen gedetailleerde reacties op diverse foto's en verhalen, maar weet, dat ik werkelijk bij ieder bericht weer heb zitten smullen.
Nan, ik blijf erbij, dat jij zó fantastisch en boeiend schrijft, dat jij, volgens mij, echt je roeping bent misgelopen!!!
En voor jou, Ray, die waarschijnlijk de meeste foto's heeft gemaakt, moet ik ook werkelijk mijn complimenten geven. Meestal zijn alle foto's erg goed weergegeven van hetgeen ons een uitstekend beeld geeft van alles wat jullie allemaal meemaken.
Het laatste nieuws over gezondheid Frans...
Hij heeft weer een vervolgonderzoek in het AMC in Amsterdam gehad voor de voorbereidingen voor een eventuele niertransplantatie.
Allemaal erg spannend, maar de internist/nefroloog was erg positief gestemd over de conditie etc... van Frans.
Wie weet krijgt hij t.z.t. toch ook een kans voor zijn toekomstige leven. Afwachten maar.
Over jullie prachtige wereldreis niets dan lof en ik probeer al jullie verslagen weer enigszins op de voet te volgen. Geniet er samen met volle teugen van zolang als het kan. Een goede voortzetting van jullie reis.
Liefs van Bep en natuurlijk ook van Frans

Yvonne

Hoi Nandy en Ray.

Wat een verhaal weer!!! Weer een heel stuk voor je moeder om haar boek te vullen.
In Putten vonden ze het erg leuk. Het verslagboek .Ze had hem meegenomen. Dit vertelde ze vanavond op werk. Het is hier op het ogenblik erg warm benauwd weer. Wel onweer geweest en buien ,maar niet opgefrist!! Helaas. Dat jullie dat kunnen uithouden als het zo warm is. PFFFFF.
Donderdag ochtend komt je moeder effe op de camping langs voor de laatste berichten.
Veel plezier en we kijken uit naar de volgende verhalen en fotoos.
Groetjes Yvonne.

Dick

ha eindelijk weer nieuws, ik ben ook onderweg en heb net een heatwave in Italie overleefd, maar zo warm was het ook weer niet. Jullie zijn lekker bezig, met trots lees ik elke keer weer jullie verhalen. Ik blijf volgen... ps Zip heeft een mooi huis in de pijp... xxd

Pieter & Anita

Hallo Nandy & Ray,

Fijn weer iets van jullie te kunnen lezen...is weer een heel mooi hoofdstuk in jullie reisboek. Japan eindelijk een land waar ik over mee kan praten, ga minstens een nacht naar een lovehotel en pas op met het eten van kogelvis. Ik hoop dat jullie het er net zo naar de zin hebben als ik het er heb gehad (zou zo weer terug willen).

Groet.

Pieter & Anita

ferry

gaan jullie deze verhalen bundelen en uitgeven? India is een fascinerend land. Grote tegenstellingen en verschillen tussen mensen, culturen en landschap.
Heerlijke temperatuur! Mag ik met jullie ruilen?
India is een van de landen die ik heb bezocht , dat mij blijft verbazen. Het is of alsof jij als reiziger meespeelt in een film, zonder tekst, script en aanwijzigingen van de regisseur.
India is een paradijs voor mensen die geen vlees eten. Hebben jullie veel gezien van de nieuwe ontwikkelingen en de gestegen welvaart in India?
Net als in China viel mij in India het aantal mensen op. En het feit dat er altijd/ overal mensen zijn. Wat heeft jullie het meest kunnen bekoren in India? Ik ben een beetje laat met reageren. Maar kan daardoor wel met het laatste nieuws over AZ komen. 5 -1 winst op Heerenvee, Vooral in de eerste 30 in. werd Heerenveen weggespeeld. lens en Schaars opvallend. Deeeuw verkocht aan Ajax. Dirk kan 7,5 milj euro in zijn zak steken.
AZ jeeft interesse voor Strootman van Sparta. Jong talent. Didulica io weg naar Feijenoord. Als ervaren kracht.
Het transferspel gaat nu echt beginnen. Twente heeft veel ( goed) ingekocht. Bij AZ heerst rust. Het team is in tact. De Zeeuw is vanavond vervangen door Holman ( speelde goed).
Dembele maakte zijn rentree ongeveer 20 min. voor tijd.
Rabo renner Garate wint op de Ventout. De superberg. Amstrong reed taktisch sterk en eindigt als 3de in deze tour. Hij komt met een nieuwe ploeg Radio Shack ( ex Tandy). Gebroeders Shleck verhuizen waarschijnlijk mee met Amstrong.
Genoed sportnieuws. Bij Japan denk ik aan striptekenaars, Harakii, Grote Japanse regisseurs en die film met Bill Murray en en een blonde actirce Scot ??
Veel plezier in Japan. Tot snel.
Grote groet Ferry.

anja

Hier eindelijk weer een berichtje uit Naaldwijk, sorry luitjes niet dat jullie reis ons niet interesseert maar het is hier hektisch.
Zoals jullie weten hebben zowel Maaike als Edwin een huis.
Maaike is nu geheel over en Edwin vertrekt a.s. zaterdag dus de afgelopen tijd zijn wij alleen maar bezig geweest met schuren, witten, sausen, behangen en al die dingen meer. (en jullie weten hoe we zijn !)
Geloof het of niet een mens kan meer dan je denkt.
Maaike heeft een klein paleisje inmiddels (de trotse moeder) en bij Ed wordt het ook heel leuk (mooi) maar wel heel anders.
Niet zo gek want Ed en Maaik verschillen nogal wat.
De afgelopen 3 maanden zijn we er dus erg druk mee geweest maar wel gezellig allemaal.
Nu komen de house warming parties en bedankavondjes nog en dan komt de rust weer "terug" in huize Zuidgeest " (ik wordt wel een oud wijffie volgens Tjerk ookal weer 18 jaar geworden)
Uitgebreidt gevierd in de achtertuin met een Apres skiparty (compleet met sneeuwman en sneeuwmachine) hoe gek is een mens en dan zegt hij rustig ma je wordt al een dagje ouder nu ik krijg daar weinig kans voor want ze houden je wel bezig zo.
Het was wel gezellig overigens.

Over jullie reis ik lees met heel veel plezier jullie verhalen en wat zien jullie een mooie dingen zoals de Taj Mahal als ik die foto zie zou ik daar wel willen staan.
Gezien de temperaturen blijf ik wel weg wat een hitte, je moet er toch ook wel wat voor over hebben om zoveel van de wereld te zien.
Zo weer even "bijgepraat"veel plezier in Japan en we wachten weer op een nieuw verhaal.

heel veel groetjes van ons allemaal.

Nog even vergeten

Ik had beloofd aan tante Cok dat ik jullie de hartelijke groeten zou doen van haar en ome Ynze dus bij deze.

Het gaat goed met ze maar worden wel duidelijk een dagje ouder maar tot nog toe redden ze het nog steeds samen.
Zo dat weten jullieook weer en nogmaals de groetjes .
Doeiiiiiiiiiiiiiiii

Dick