raynan.reismee.nl

Het geweldige Japan!

Het duurde even, maar hier dan toch een update van onze belevenissen in Japan! Zodra we het vliegtuig uitstappen merken we het verschil. Het is hier schoon, brandschoon zelfs! We halen wat Japans geld en nemen dan vervolgens de trein naar het centrum van Tokyo waar we al een hostel gereserveerd hebben. We merken niet alleen het verschil qua hygiëne, we merken ook het verschil in prijs. Wat is het hier duuuuuur! Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom we geen rugzaktoeristen meer zien.

We checken in en doen de rest van de dag rustig aan. We hebben als lunch onze eerste sushi en lopen wat rond in de buurt. Morgen hebben we afgesproken met Dustin en Emi. Dustin kent Ray uit Utrecht en hij is reisleider in onder andere Japan, China, Nepal en India. We hebben toen we nog in Nederland waren ook wat spullen naar hem gestuurd!

We ontmoeten Dustin en Emi in de Starbucks op het bekendste kruispunt van Tokyo; Shibuya. Dit kruispunt kent iedereen vast uit videoclips en is ook nog eens een van de drukste ter wereld. We hebben een mooi uitzicht en nadat we met Dustin en Emi een koffie hebben gedronken gaan we naar een ‘standing Sushi Bar’ waar Dustin en Emi ons alles vertellen over Tokyo en de Japanse gebruiken. Handig om te weten! We lopen verder naar de brug waar de bekende Harajuku meisjes staan. We bezoeken de Meiji Jingu tempel waar we een traditionele Japanse bruiloft zien en ’s avonds eten we met z’n vieren Shabu Shabu. Een soort fondue op z’n Japans! Lekker en erg gezellig!!

De volgende dagen ontdekken we Tokyo zelf en wat een geweldige stad is dit! We bezoeken het Ghibli museum (bekend van de Japanse animaties), gaan naar de Senso-Ji tempel, kijken onze ogen uit in de elektronica wijk Akihabara en vergokken ons geld in een van de vele Pachinko’s. Aangezien ons hostel geen plaats meer heeft voor de laatste 2 nachten Tokyo gaan we slapen in het Capsule Hotel. Ooit ontstaan door ruimtegebrek in Japan en bedoeld voor Japanse zakenmannen die een nacht in de stad moeten slapen. Ray slaapt op de 5e verdieping en Nan op de 8e verdieping. We douchen apart en slapen in een soort langwerpige box met een privé TV! We slapen redelijk goed en het was een te gekke ervaring!

Japan is een schoon land en de mensen zijn heel erg beleefd. Voor aanvang van iedere maaltijd ontvangen we een schoonmaak tissue voor onze handen, in de metro heeft niemand zijn mobiele telefoon aan, mensen praten bijna niet met elkaar in het openbaar vervoer, de straten zijn schoon en het lijkt wel of de auto’s geluidloos over het asfalt rijden. Voor Aziatische landen dus echt een uitzondering, die wij niet anders kunnen dan waarderen!

Na een paar dagen Tokyo is het tijd om verder te gaan. We gaan met onze (in Nederland gekochte) Japan Rail Pass met de supersnelle trein naar Kyoto. Daar checken we in bij Bon Guesthouse. Het ligt een beetje uit het centrum, maar in een gezellig buurtje en dus al snel helemaal goed. Nandy gaat naar de kapper en Ray verkend de buurt. Ook hier is alles weer schoon, zijn de mensen vriendelijk en is het eten lekker. We eten bij een omaatje die maar 5 plekken heeft en een vast menu serveert. Het is heerlijk! De volgende dag huren we een fiets en bezoeken we de Gouden tempel Kinkaku-ji en de Stenen tuin Ryoan-Ji. Vervolgens fietsen we naar het Nijo kasteel om daar rond te lopen. De dagen erna genieten we van Japan en van Kyoto in het bijzonder. We bezoeken het Zilveren Pavaljoen Ginkaku-ji, lopen het Filosofen pad, gaan Torri’s bekijken in het Fushimi heiligdom en gaan Geisha’s spotten in Gion. Dat laatste is ons nog gelukt ook!

Als we de laatste avond in Kyoto zijn hebben we het geluk dat we het Matsuri festival mogen meemaken. Iedereen in Kyoto loopt in de originele klederdracht (Yukata) en draagt de traditionele Geta’s (houten slippers). Het is druk op straat en overal staan eettentjes en kraampjes. Het is een soort Japanse Koninginnedag!

In Kyoto maken we verschillende dagtrips buiten de stad; zo bezoeken we het kasteel Himeji-Jo in de gelijknamige plaats en op de terugweg nemen we de kabelbaan op de berg Rokko in Kobe. We maken een dagtrip naar Nara waar we de vele hertjes zien en een bezoek brengen aan de Todai-Ji tempel.

We vervolgen onze reis door Japan en nemen opnieuw de shinkansen (snelle trein) van Kyoto naar Hiroshima. Deze stad is bekend van de eerste atoombom ter wereld (die een einde maakte aan de 2e wereldoorlog) die de Amerikanen afvuurde op 6 augustus 1945 om 8.15. We bezoeken het monument en het bijbehorende museum en het is indrukwekkend. Vooral het effect die de bom jaren later nog heeft op deze stad maakt indruk. We fietsen na het museum naar het A-bomb dome (het epicentrum van de bom) en gaan dan terug naar ons hostel. Die avond spelen de Hiroshima Carps en aangezien Honkbal de nummer 1 sport is (samen met Sumo worstelen) in Japan willen we dat meemaken. We kopen 2 kaartjes voor dezelfde avond en gaan rond 6 uur naar de wedstrijd. We hebben niet veel verstand van Honkbal, maar zelf wij als leken konden zien dat ze heeel slecht waren. De eindstand van 1-6! Na de wedstrijd eten we een heerlijke Okonomiyaki (soort pannenkoek met noodles erop) en gaan we lekker slapen.

De volgende ochtend gaan we richting het eiland Miyajima waar het Itsukushima heiligdom ligt. Dat is een grote torri (zie foto’s) in het water. We lopen wat rond en gaan dan snel terug naar Hiroshima. We besluiten dezelfde dag nog verder te gaan aangezien er in Hiroshima verder niets te beleven valt. We gaan naar Fukuoka (ook wel Hakata genoemd), daar komen we laat aan en checken in bij een hostel in onze kast! Mensenlief! We betalen 50 euro voor een bezemkast met een stapelbed, we moeten de douche delen en zelf ons bed opmaken! Hier blijven we dus geen extra nacht ? De volgende dag gaan we naar de natuur van het eiland Kyushu, we gaan richting Mount Aso. Dat is een nog werkende vulkaan met een hoogte van 940 meter. We hebben de supersnelle trein verwisseld voor een boemeltreintje en als we aan het einde van de middag aankomen in Aso vinden we een Ryokan (Japans guesthouse) waar we kaarten en een Japans bad nemen. De volgende dag besluiten we eens uit de ban te springen, Japan is tenslotte al heel duur en onder het mom ‘Je leeft maar 1 keer’ boeken we een nacht in Sanga Onsen in Kurokawa. Het is zodra we de bus uitstappen een geweldige ervaring. We hebben een prachtige kamer met een prive bediende die ons rond 7 uur een 8 gangen diner komt serveren en we genieten van de Haute Cuisine van Japan, ook al weten we niet altijd wat we aan het eten zijn. De onsen heeft verschillende natuurlijke baden en we zwemmen dus na het eten midden in de natuur in een natuurlijk bad!!! Het was echt een hoogtepunt, niet alleen van Japan maar zeker tot nu toe.

Helaas kunnen we gezien het budget maar 1 nacht blijven en dus vertrekken we richting Nagasaki om het daar in de buurt gelegen Huis Ten Bosch te bezoeken. Ja echt, Huis Ten Bosch. Tien jaar geleden ontstaan door een rijke Japanner die op vakantie ging naar Nederland en vervolgens een liefde kreeg voor de Nederlandse gebouwen en cultuur. Wat we daar zagen was echt niet te geloven; het totale station van Amsterdam na gebouwd, het stadhuis van Gouda, de Munt in Amsterdam en natuurlijk als klap op de vuurpijl; de Domtoren van Utrecht! Tsja, als er 1 moment was dat we heimwee hadden dan was het wel daar! Helaas geen bekenden op het terras bij Flater ?

Na een nacht in Nagasaki gaan we met de trein naar Nagoya. We hebben gelezen dat hier een Sumo toernooi gehouden wordt en dat willen we meemaken. We zitten de hele dag in de trein en eenmaal in Nagoya regelen we een luxe hotel voor onszelf! We eten lekker sushi en gaan vroeg slapen, want de volgende ochtend moeten we vroeg in de rij staan om kaarten te kopen voor het Sumo worstel toernooi. Om 8 uur precies staan we voor de deur en weten 2 kaarten te bemachtigen! Trots gaan we ontbijten en rond half 2 gaan we naar binnen. Het is geweldig, de ene worstelaar is nog dikker dan de ander en naar mate het later wordt komen de belangrijkere worstelaars op het van klei gemaakte podium. We begrijpen de spelregels en de rituelen snel en hebben een geweldige dag!

De volgende dag is het de laatste dag van onze Japan Rail Pass en dus besluiten we de langste reis te maken om zo optimaal gebruik te maken van de pas. We reizen van Nagoya naar Nikko. Daar komen we aan het begin van de middag aan en zien mooie tempels die net weer anders zijn dan de tempels die we eerder hebben gezien. We nemen de trein terug naar Tokyo en omdat er nergens een (betaalbaar) hotel te vinden was slapen we nog 1 nacht in het Capsule hotel. De volgende dagen hebben we een hostel geregeld en na een slechte nacht slapen checken we daar in. Je blijft je verbazen over de afmetingen van de kamers in Japan. We hebben met z’n tweeën een hotelkamer van 9 vierkante meter (en dat is inclusief de badkamer)!! Vandaag gaan we naar Mount Fuji, we hebben het weerbericht bekeken en vandaag is de kans het grootst dat we deze berg ook gaan zien. We nemen de bus en na een busrit van 3 uur komen we aan in Kawaguchi-ko. Daar lunchen we en nemen vervolgens de sightseeing bus naar het Kawaguchi meer en het Sai meer. We zien prachtige dingen, maar helaas geen Mount Fuji. We hebben dus een goede reden om nog eens terug te gaan naar Japan.

De laatste dagen in Tokyo besteden we aan het bezoeken van het kunstmuseum (op de 52e verdieping van een gebouw) in Roppongi Hills, lopen rond in onze buurt Asakusa en bezoeken de Tsukiji Vismarkt. We moeten voor het laatste vroeg ons bed uit, want de ‘echte’ visveiling is rond half 6 ’s ochtends. We nemen dus de metro van 5 uur en eenmaal op de markt zien we de grootste tonijnen (Maguro) die we ooit gezien hebben. Op maandag 27 juli vliegen we van Tokyo naar Ho Chi Minh (Saigon) in Vietnam en kijken we terug op ruim 3 weken Japan. Wat een geweldig land! We gaan zeker nog eens terug!!!

Ray en Nan

We hebben veel meer prachtige foto's van Japan, maar gezien de internetverbinding in Laos (waar we nu zijn) laten die even op zich wachten. Evenals onze belevenissen in Vietnam.

Roy en Maaike

Haan Nan en Ray,

Wat gaaf allemaal zeg! Klinkt allemaal fantastisch. Op dit moment zijn jullie in Vietnam..ook niet verkeerd denk..;) Ik wsou nogmaals zeggen hoe gaaf ik het vond dat je belde op me verjaardag! Voelde me helemaal een soort van speciaal:)

Nog veel plezier! Liefs en x, Roy en Maaike

Roy en Maaike

Mmmm..in Laos bedoel ik..:)

Pieter & Anita

Ik wist het wel....ben je er geweest dat vindt je Japan geweldig. Al is het niet toeristisch er is zat moois te zien en beleven. Ik wil terug!!

Veel plezier en blijf er van genieten.

Groetjes,

Pieter en Anita

emmon@planet.nl

Dag Raymond en Nandy,

een beetje laat deze reactie. Erg genoten van dit verslag. Jullie enthousiasme is voelbaar! Wat maakt Japan tot zo'n bijzondere ervaring? Herkenbaar leven in een Oosterse setting? De extreme hightech luxe in combi met de Oosterse terughoudendheid? In literatuur en film blinkt de Japanse wreedheid. Hou houden zij dat verborgen? Op het moment dat jullie in Japan waren, draaide in Nederland Ponyo van de Japanse animatie meester Hayao Miyazaki. Een kinderfilm. Ik ben daar met Emma en Simon naar toe gegaan met in gedachten dat jullie op dat moment in het land van de meester zijn!
Kort nieuws over AZ. ruzie tijdens de training Mounir versus Gijs Luirink. Eerste haarscheurtjes in de relatie Koeman en de selectie zichtbaar. Dat wat Louis heeft opgebouwd brokkelt langzaam af. Luirink en Augustien verhuurt. Rasmus Elm op verlanglijst van AZ.
Simon zei bij het zien van de foto's van Japan; ' ik hoop dat Raymond een knuffel uit Japan voor mij meenneemt'.
Hij was onder de indruk van de foto's. ' Cool'.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Vietnam.
Save trip.
Ferry.

Dick

TOP!!! verhaal weer, mooi geschreven en lekker dat jullie zo genieten!! Harte groet van Dick xxxd

Frans en Bep Baels

Hoi Nandy en Raymond,
Wat een fantastische verhalen over Japan.
Wel jammer dat jullie de mount Fuji niet hebben gezien.
Maar ja, je kunt ook niet alles zien!
Jullie belevenissen met de Japanners en de ervaringen met diverse hotels (klein en duur!! of heel groot en lux-maar - het mag wat kosten!!) was toch ook iets heel bijzonders.
Wat kunnen wij nog veel leren van de Japanse gebruiken in de trein, dat niemand daar zijn mobiel gebruikt. Heerlijk!
Nandy, wat is jullie reisverslag weer fantastisch door jou beschreven. Het is net of ik met jullie meereis!
Heel erg bedankt en goede reiservaringen in Vietnam!
Gr. Bep en natuurlijk ook van Frans

Barry

He vrienden, ze hebben het weer redelijk op de rit hoor (0-6).
Enjoy!
Barry

Ingrid

Ha die Nan & Ray,
Weer een erg mooi reisverhaal! Wij willen hier ook wel naartoe.... maar goed met twee kleine kindjes blijft het reizen even beperkt tot jullie verhalen & 2 weken naar de camping in Lexmond aan de Lek. Niet heel ver weg, maar wel ook erg leuk ;-)
dikke kussen van ons allemaal!

Ingrid

O ja, nog even aandacht vragen voor het volgende: Wij zijn op zoek naar een oppas aan huis (De Meern) voor drie hele dagen voor Boris (bijna drie maanden) en Fréderique (bijna 4 jaar).....twee hele lieve kindjes!

anja

Hoi luitjes, weer een schitterend verhaal, ik geniet met jullie mee.
Het is over duidelijk dat jullie geen spijt hebben van de reis, mensen wat zien jullie veel van de wereld als jullie thuis komen (duurt gelukkig voor jullie nog even) kan je nooit meer wennen lijkt mij.
De vrijheid elke dag weer en elke dag nieuwe dingen ervaren helemaal leuk.
Het is hier momentueel ook erg warm en hebben ook eengoede zomer.
Bedankt voor jullie kaart, erg leuk. Maaike belde me gelijk op dat je gebeld had Nan, ze vond het geweldig en ik kon het eigenlijk niet geloven dat jullie daar nog aan denken, het is zo'n andere wereld waar jullie nu in vertoeven.
Goed voor nu even weer genoeg, heel veeel plezier weer verder en tot heet volgende verhaal.
Ik bewaar alles.
groetjes van een bijna lege schout

Yvonne ten Bosch

Hoi Nandy en Ray.

Wat een geweldig verhaal weer over Japan.Om te lezen over Huis Ten Bosch is wel erg toepasselijk!!!!
Het is superleuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
Reageer wat laat,ben veel bij Mariska en de meisjes, en Jos natuurlijk.
Alles gaat goed met onze nieuwe aanwinst!! Zo,n mooi plaatje.
Je moeder heb ik maandag nog gezien. Heeft een hemeltje gemaakt voor het poppenbedje ,wat ik van Maris nog had.
Vrijdag 14 aug. was je moeder op de verjaardag van Maris ,en jullie hadden net het nieuwe verhaal geplaatst.Maris heeft het gelijk voor haar uitgeprint ,zodat ze dat thuis op haar gemak kan lezen.
Verder gaat alles goed hier en kijken we weer uit naar de volgende verhalen.
Ray en Nan heel veel plezier en de groetjes van ons.

Joke

Ha Raynan, Jullie verhaal las ik al bin Har en Ien. Het is weer prachtig. Nu komt de eerste spreuk uit de bijlage "reizen" van de Libelle: Wie samen kan reizen, kan ook samen leven. Van Simon Carmiggelt. Groetjes.

tante Nel en Ome Wim

Hoi Nandy en Ray
Hier een berichtje uit Heino.Inmiddels is je moeder hier alweer een weekje en heeft met tante Nel diverse activiteiten van de pompdagen bezocht .Verder geshopt bij het leven.Heerlijk rustig want ze zijn nooit thuis.Het weer is hier goed en morgen gaan we nog een weekje naar Putten.
We genieten van jullie reisverhalen en foto's en maken daar uit op dat jullie het fijn hebben en dat het met jullie goed gaat.We kijken met belangstelling uit naar
het volgende reisverslag en wensen jullie nog een fijne tijd .Groetjes van je moeder,tante Nel en ome Wim.

Jeffrey van Dalen

Hahaha, geweldig! De tekst ... de Domtoren van Utrecht! Tsja, als er 1 moment was dat we heimwee hadden dan was het wel daar! Helaas geen bekenden op het terras bij Flater ? Leuk dat jullie soms heel luxe en dan weer lekker primitief overnachten in Japan. Enjoy, super!

Dick

Wat is het stil.... Xxd