raynan.reismee.nl

Vietnam

We balen als we Tokyo verlaten, maar zetten ons er snel overheen. We maken ons op voor het drukke Vietnam. Het land dat wij voornamelijk kennen van de oorlog met de Amerikanen en de bijbehorende TV serie’s en films daarover. We vliegen in iets meer dan 6 uur van Tokyo naar Ho Chi Minh, vernoemd naar de voormalige communistische leider van Vietnam. Westerse mensen noemen het Ho Chi Minh, de Vietnamezen noemen het nog altijd Saigon! We hebben een prima hotel en de eerste dag houden we het rustig en verkennen we de ‘backpackers’ buurt (District 1) van Saigon. Na een dagje sightseeing in Ho Chi Minh (we bezoeken onder andere het heftige oorlogsmuseum) boeken we gelijk een trip naar de Cu Chi tunnels en een 2 daagse trip naar de Mekong Delta. Als we de volgende ochtend zitten te wachten op onze bus naar de Cu Chi tunnels komt alles voorbij, behalve onze bus. Als we voorzichtig informeren bij het meisje achter de balie blijkt al snel dat ze ons vergeten zijn, maar ze weet nog wel een manier om ons op de bus te krijgen. Een security man neemt ons mee in een taxi en na een klein half uur in de taxi worden we afgezet op, voor ons gevoel, het drukste kruispunt van Saigon. De security jongen weet de weg inmiddels ook niet meer en besluit ons op een motorbike te zetten. We rijden met z’n 3-en meer dan een half uur rondjes en om eerlijk te zijn hebben we de hoop al opgegeven dat de bus in de buurt van ons gaat komen. Als we voor de zoveelste keer stoppen ziet een van de motorbike chauffeurs de bus aankomen. Anderhalf uur later dan de bedoeling was zitten we dus alsnog in onze bus! Hoe is het mogelijk!

We bezoeken de Cao Dai tempel waar we een dienst bij mogen wonen en na de lunch gaan we naar de Cu Chi tunnels. We krijgen een rondleiding langs de boobytraps die gebruikt werden tijdens de oorlog en mogen zelf een stukje onder de grond kruipen. Deze kruipruimten zijn speciaal voor toeristen 2x zo groot gemaakt, we kunnen ons er weinig bij voorstellen hoe klein de originele tunnels geweest moeten zijn. De volgende ochtend staat een 2 daagse trip naar de Mekong Delta op het programma. We rijden met een grote bus naar het beginpunt waar we op een klein bootje gezet worden die ons over de Mekong zal varen. We worden in een snel tempo langs allerlei attracties gebracht (honing maken, cacao snoepjes maken, noodles maken en een lunch) en zitten al snel weer in de bus die ons naar de stad Can Tho brengt.Het is meer dan 3 uur rijden naar Can Tho en we hadden de Mekong delta iets idyllische voorgesteld (misschien naïef), maar als we in Can Tho aankomen blijkt het een stad van meer dan een miljoen inwoners te zijn. We gaan eten in een leuk Frans restaurant samen met een leuk Nederlands gezin dat we tijdens de trip ontmoet hebben. De volgende ochtend gaan we vroeg naar de floating markets. Mooi om te zien hoe alles zich op het water afspeelt. Na de drijvende markten gaan we terug richting Saigon.

De volgende dag vliegen we naar Danang waar we een taxi delen met 2 meiden uit Canada naar Hoi An. De duurdere hotels zitten allemaal vol, maar wij vinden een prima hotel voor iets minder geld. Helemaal goed dus! Hoi An is prachtig, een oud stadje dat een geweldige sfeer heeft. Daarnaast ligt het ongeveer 20 minuten fietsen van het strand en dus zien we voor het eerst deze trip (!) het strand. Heerlijk! We blijven 5 dagen in Hoi An en fietsen wat rond, gaan lekker naar het strand en bezoeken de tempels van My Son. We eten 5 avonden bij het geweldige restaurant Cafe 43, heerlijk eten en super aardige mensen.

Hue is de volgende stop en we nemen de slaapbus van Hoi An naar Hue. Dat wil zeggen die nemen we overdag en dus liggen we lekker in de bus. Het is niet te geloven, maar de buschauffeur heeft geen seconde harder gereden dat 50 km per uur en dus rijden we 6 uur over 110 km!! (Oke, we hadden een tussenstop van een half uur, maar toch!)

We hebben een hotel geboekt in Hue en als we daarheen lopen komen we een lekker Frans bakkertje tegen. Dat is wat ons in heel Vietnam al is opgevallen. Er zijn hier nog veel Franse invloeden (en dus voor het eerst lekker eten) en veel Franse toeristen. Naast Franse toeristen trouwens ook veel Nederlandse toeristen....we kunnen merken dat het in Nederland zomervakantie is. Na een pain du Chocolat en een lekker koffie lopen we naar ons hotel. We vinden een restaurant met wederom een Franse keuken en gaan na lekker eten en een fles wijn lekker slapen. De volgende dag huren we een fiets (wat een slechte fiets was dit) en fietsen naar de citadel van Hue. We lopen wat rond en nemen de taxi naar de bekende pagode van Hue. ’s Avonds eten we in hetzelfde Franse restaurant en genieten van een echte Franse wijn, een plateau du Fromage en vers stokbrood. Na lang geen kaas te hebben gehad was dit echt heerlijk!!

We vliegen van Hue naar Hanoi en daar bezoeken we het mausoleum van Ho Chi Minh. Deze procedure hebben we inmiddels al een aantal maal meegemaakt. Als eerste bij Lenin, daarna bij Mao Zedong en dan nu bij Ho Chi Minh. We staan in de brandende zon te wachten tot we langs het lichaam mogen lopen en ook hier kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat we in de maling genomen worden. We lopen daarna langs het voormalige huis van Ho Chi Minh en houden het dan voor gezien. In de middag gaan we wat touroperators langs om onze trip naar Halong Bay te boeken.

Halong Bay is een verplicht nummer als je een bezoek brengt aan Vietnam. We hadden er al verschillende verhalen over gehoord en niet naar Halong Bay gaan is zoiets als Cairo bezoeken zonder de Pyramides te zien.... We boeken dus een 2 daagse trip en vertrekken de volgende ochtend richting Halong Bay. We rijden in 3,5 uur naar Halong City en worstelen ons door de vele toeristen die net als ons een boottochtje gaan maken. We varen langs de mooie karstbergen in het water, dezelfde karstbergen die we eerder deze reis al op land gezien hebben in China. In de middag maken we een kanotocht door de rotsformaties en genieten van de stilte en rust. We hebben een leuke groep en al snel zitten aan tafel met Australisch meisje dat jarig is. En ze neemt het ervan! Rond etenstijd heeft ze al genoeg op en als we dan nog eens 3 flessen wijn drinken met elkaar is het hek van de dam! Er moet gezwommen worden....en zij gaat als eerste! Na een aantal wijntjes met 4 Spanjaarden (die speciaal voor Ray het volkslied van FC Barcelona gingen zingen!) houden we het voor gezien.

De volgende ochtend, we hebben lekker geslapen op de boot, regent het en slaat de onweer in op de boot naast ons! We maken dat we wegkomen en gaan naar Surprising Cave. Een mooie grot middenin Halong Bay. We varen langzaam terug naar de haven en na de lunch maken we de terugreis naar Hanoi. Daar hebben we nog wat internetdingen te regelen, bezoeken we ‘s avonds het wereldberoemde waterpuppets theater en vliegen de volgende dag naar Laos. Vietnam was een mooi, maar erg druk land! We gaan snel de rust van Laos opzoeken....

pjotr

Heee,..ouwe tunnelrat!
Enjoy!

x

Dick

Goed om weer wat te horen, het was zo stil....Wel weer genieten. Was Kees er ook????
Kees de Vietnamees ;))

Lois

Klinkt weer heel mooi allemaal, en wat lachen dat je je daar gewoon te goed kan doen aan Franse kaasjes en wijn :-). Wij zitten nu in Zuid-Afrika en dat bevalt ook heel goed...

Ria

Zag dat jullie dezelfde "Schoonheid" in Hoi An hebben gezien als wij.Vonden het eten in Vietnam ook heerlijk,dus aangekomen:-).Ben benieuwd naar jullie verdere verhalen over Laos.

Roy en Maaike

Haaj lieve Neef en Nicht,

Zozo, wat een verhaal weer! We hopen dat we het allemaal nog kunnen onthouden als jullie terug zijn en we gezellig bij kunnen kletsen met jullie! We willen jullie alvast feliciteren met tante Aadje (ze is wel pas dinsdag jarig, maar beter te vroeg als te laat;)).

Het klinkt allemaal zo fantastisch, we zijn best jaloers. Binnenkort gaan we echt foto's maken van ons huisje en die sturen we op! Maar we hebben het op het moment vrij druk, dus het schiet er telkens weer bij in! Maar beloofd is beloofd, binnenkort hebben jullie ze op de mail.

Geniet er nog van en we denken aan jullie!

Liefs en een dikke x, Roy en Maaike

anja

Zo beetje later sls anders maar nu toch.
Ik had me Vietnam eigenlijk anders voor gesteld dus dit verslag is voor mij helemaal nieuw.
Wel fijn om weer reactie van jullie te krijgen want het is een poosje stil geweest.
De verjaardag van je moeder is erg gezellig verlopen en het kado vond ze echt heel leuk.
Ze was blij verast dat jullie toch nog konden bellen.
Extra kadootje zo.
groetjes anja