raynan.reismee.nl

Cairns en het tropische Queensland

We komen, na de vlucht vanuit Ayers Rock, aan het begin van de avond aan in Cairns. We nemen weer een busje dat ons naar onze accommodatie zal brengen. We staan voor een dichte deur en een meisje dat net naar buiten komt lopen zegt ons dat de eigenaar een telefoonnummer heeft dat we kunnen bellen. We lopen dus bepakt naar een telefoon en hij is er binnen 10 minuten. Hij laat ons de kamer zien en het bijbehorende keukentje en dan ziet Nan de grootste tor (of misschien was het wel een kakkerlak) die ze ooit gezien heeft. Ze maakt binnen een paar seconde duidelijk aan de eigenaar dat ze hier niet gaat slapen. Hij heeft een mooie grote andere kamer en daar slapen we dan ook. We zien helaas nog wel een kakkerlak in de douche maar de kamer is verder prima (en de goedkoopste die we in Australië tot nu toe gehad hebben)

De volgende dag doen we het rustig aan, we lopen wat over de Esplanade van Cairns, bekijken het zwembad op de boulevard, doen boodschappen voor het avondeten en cancellen ons ticket naar Samoa (na de tsunami niet de leukste plek om te zijn). De volgende dag boeken we een spaceship (een soort mini camper) waarmee we de dag erna vertrekken richting het tropische noorden van Queensland. Als we het spaceship gaan ophalen hebben we weer geen geluk. Er kruipen diverse kakkerlakken uit de gehuurde stoelen en ook hier krijgen we een nieuwe auto. We rijden (na het ophalen van onze bagage) al snel Cairns uit en zien ook hier dat Cairns geen goede afspiegeling is voor de rest van de omgeving. Mooie stranden en mooie natuur. We rijden richting Port Douglas, doen boodschappen en vinden dan een camping waar we voor de eerste keer ons Spaceship opzetten. We drinken een lekker wijntje en hebben een toastje met kaasjes (allemaal Australisch product uiteraard!). Ray neemt een toastje en daar gaat zijn kies weer! Nu een andere kies die kapot is! Balen. De volgende ochtend gaan we dus als eerste naar het centrum van Port Douglas en zoeken we een tandarts. Binnen een uur was het geregeld en geen last meer!

Na Port Douglas nemen we de weg naar het uiterste noorden; Cooktown. Cooktown is een afgelegen dorpje en de weg hier naartoe is minstens net zo mooi en bijzonder als het dorpje zelf. We slapen er op een camping en de dag erna gebruiken we om het Cook Museum te bezoeken (en de verse mango’s te eten die uit de boom vallen) en terug te rijden naar de camping in Port Douglas. We komen erachter dat de camping in Port Douglas een soort beestjes heeft waar we behoorlijke uitslag van krijgen en dus maken we dat we wegkomen. We rijden door Daintree National Park richting een prachtig natuurgebied; Cape Tribulation. Dit is de plek in Australië waar het tropische regenwoud en het strand en de zee samenkomen. Ook hier is het prachtig! We checken in op een camping aan het strand en staan op een veld vol met Nederlanders (die zijn tenslotte dol op kamperen!). Naast ons staan Ewout en Julie uit Utrecht en we raken al snel aan de praat. We drinken wijn en nadat we pannenkoeken hebben gemaakt gaan we slapen. De dag erna doen we niet veel, we rijden wat rond, maken een wandeling waar we een super grote python (slang) in de boom zien liggen, bezoeken het reptielen museum en gaan naar het strand. De dag sluiten we af met wijn en gezamenlijk eten met Ewout en Julie; gezellig!

We hebben het spaceship nog twee dagen en willen zoveel mogelijk zien en daarom besluiten we door te rijden en richting Cairns te rijden. We proberen onderweg een cassowarie te spotten (soort struisvogel, niet gezien) en stoppen bij de Daintree rivier waar we krokodillen gaan spotten. We zien volwassen krokodillen van meer dan 5 meter uit het water komen en kleine baby krokodillen eten zoeken. Erg tof! We slapen in Mossman, maken in het zwembad nog een paar baantjes en gaan de volgende dag terug naar Cairns. Weer een mooi stukje Australië!

Eenmaal terug in Cairns weten we niet zo goed wat we moeten doen. Vliegen naar Sydney of langer blijven in Cairns en een duikcursus doen (ja, je hebt wat problemen als wereldreiziger!) We vragen eens wat rond en besluiten een 4 daagse ‘Open Water’ duikcurus te boeken. Wel super spannend aangezien Nandy niet eens met haar hoofd onder de douche gaat en nogal wat watervrees heeft (kleine erfenis van beide ouders). We gaan dus vroeg slapen want morgen moeten we vroeg op en bij de les zijn! We slapen slecht en worden opgehaald voor ons hostel door Deep Sea Divers Den. We beginnen de dag in het klaslokaal voor de theorie over het duiken. So far so good! Na de lunch moeten we eraan geloven! We mogen het zwembad in om te gaan oefenen met het duiken. We leren hoe we het materiaal moeten optuigen en hoe we de Buddycheck moeten doen (Bruce Willis Ruins All Films). Dan is het grote moment daar en liggen we in het water. Boven water krijgen we instructies wat we onder water moeten doen. De eerste 5 minuten van het onder water zijn heeft Nan het moeilijk, maar uiteindelijk lukt het om onder water te blijven. Die avond gaan we vroeg slapen en als we de volgende ochtend weer geen oog dicht gedaan hebben twijfelen we geen moment en pakker we alles in. We lopen naar het dichtbij gelegen hotel en vragen of ze plek hebben. Dat hebben ze! We brengen alle spullen vroeg over en staan dan weer klaar voor de tweede dag van onze duikcursus. Deze dag beginnen we met het zwembad en daarna een theorie middag. Aan het einde van de middag moeten we een examen maken en natuurlijk slagen we allebei. Theorie is binnen, nu de praktijk nog!

En die praktijk mogen we de dag erna gaan doen. We worden weer opgehaald en deze keer brengt de duikschool ons naar de haven. De boot vaart zo’n anderhalf uur naar het reef en wij moeten in de tussentijd ons materiaal gaan klaarzetten. Terwijl we alles hebben klaargezet en Neil (onze duikinstructeur) heeft uitgelegd wat we gaan doen lopen we naar beneden om ons duikpak aan te trekken. Ray begint steeds witter te worden en is voor het eerst in zijn leven zeeziek. En niet een beetje ook! De boot stopt en we zijn klaar voor de eerste ‘echte’ duik (Ray is het nog niet echt klaar voor, maar goed!). We springen allemaal het water in en de zee is erg ruw. We ontwijken de hoge golven en gaan dan onder water langs een touw. Na wat startproblemen bij Ray lukt het ons om onder water te blijven en duiken we tot 11 meter. We doen wat oefeningen onder water (duikbril afhalen, ‘I’m out of Air’ oefenen en duikbril klaren) en zien gelijk een haai. Nandy is zo onder de indruk dat ze haar handen openhaalt aan het koraal en dat begint te bloeden. Lekker met een haai op 5 meter! Maar goed, het loopt allemaal goed af.

De rest van de dag en de dag erna zien er hetzelfde uit. We duiken, vullen het logboek in, krijgen een briefing voor de volgende duik en praten met andere duikers. Het is een wereld apart! We slapen op de boot en na vier duiken en alle oefeningen gedaan te hebben zijn we gecertificeerde Padi ‘Open water’ Diver, hoe te gek is dat! We zien haaien, zwemmen met schildpadden en zien echte Nemo’s! Het was echt een onvergetelijke ervaring en een geweldige plek om te zijn; The Great Barrier Reef en wij kunnen alleen maar zeggen het is inderdaad Great!

We mogen na de duikcursus 24 uur niet vliegen en dus nemen we de dag na de cursus een rustdag en doen we ook echt helemaal niets. De dag erna laten we Queensland achter ons en vliegen we via Brisbane (met veel vertraging) naar Sydney!

Nan

Het verhaal staat er in ieder geval, de foto's laten even op zich wachten. We zijn inmiddels niet meer in Australië en hebben dus geen hittegolf. Wij mogen ons zorgen maken over de ijsschotsen die richting Nieuw Zeeland komen! :-)

Tot snel!

yvonne

Niet alleen de hittegolf maar ook de branden zijn erg heftig. Moest wel gelijk aan jullie denken,maar jullie zijn niet meer in australie. Hopenlijk hebbben jullie geen last van de ijsschotsen.

yvonne

Wat een geweldig verhaal weer!!! Ja die vieze beesten lijkt mij ook niet alles.Wat leuk die duikcursus. Zal wel spannend geweest zijn,zeker met die haai. hiihihi. Veel plezier verder en geniet ervan!!!

Atte

Te gek allemaal!! Ik heb ook zo'n zin om naar Australie te gaan! Enjoy,...../

anja

Tjonge, tjonge het kan niet op.
Je zou denken je hebt alles al zón beetje gehad, het kan niet mooier of beter maar ik begrijp dat dit weer een ongelooflijke ervaring was en nu heb ik het niet over de kakkerlakken. (alhoewel voor Nan wel, denk ik zo)
Wel heel speciaal om van zo dichtbij haaien te zien en daar bij in de buurt te zwemmen, ik moet er niet aan denken maar dat hebben jullie ook van te voren gehad
lijkt mij, en als je dan lettelijk in het diepe gegooid wordt blijk je meer te durven als dat je van te voren verwacht zou hebben.
Heel biezonder vind ik het.
Alles is hier rustig en zeer saai vergeleken bij jullie.
Het regent en waait hier nu behoorlijk en de herst is nu echt begonnen.
Genieten jullie maar verder want als jullie terug komen zullen jullie hoogstwaarschijnlijk door moeten werken tot aan 67 jaar (die discussie wordt nu volop gevoerd)
maar wie dan leeft wie dan zorgt.

Luitjes heel veel plezier verder en weer tot het volgende verhaal.
Groetjes van de hele clan hier
anja

O ja, ook van tante Cok en ome Ynze, ze vragen altijd naar jullie

Doei, doei

ferry

Dag Raymond en Nandy, inderdaad; reizen maakt dat je de grote vragen van het leven , die wij ons in Nederland, dagelijks stellen , aan jullie voorbij gaan.
De wereld en het leven ziet er anders uit!
In Nederland voeten krantenkoppen als de groepprik, jongen van 14 in Urk vermoord, DSB schuldeisers mogen zich niet als stichting bij de curatoren melden etc. de boventoon.
De schhoonheid die jullie dagelijks ervaren gaat aan ons voorbij. Een sabbatical zoals sommige sportcoaches doen, zou voor een ieder van ons goed zijn. Er is geen andere methode om te ontsnappen aan de malle molen van de rat race.
Gisteravond was John van 't Schip te gast bij Studio Voetbal. Hij gaat ook werken in Australie. Hij heeft voor het avontuur en de mensen gekozen en niet voor het geld. Een andere manier van leven. Jullie reisverslagen zijn verslavend. Het geeft je kriebels. Een moeilijk te onderdrukken reisgevoel. Wat bevalt jullie in Australie totnogtoe het meest? Hoe is het contact met de mensen?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie foto's.
Take care mates.
Ferry.

Fred

Hey Nan & Ray,

Echt heel gaaf allemaal die verhalen van jullie.
Ben benieuwd of jullie bij dezelfde duikschool hebben gezeten in Cairns als ik :).
Had nl. exact hetzelfde programma en 1 v/d duikinstructeurs die er rondliep had dezelfde naam ... (maar er zijn meer hondjes die Fikkie heten :).

Have fun op jullie volgende avontuur en ben ook benieuwd naar de "Cairns-foto's" :).

Groetjes,
Fred :)

dick

hoi nan en ray,
ik las het laatste verhaal van jullie van australie.
het meest heb ik moeten lachen om de kakkerlakken.
ik dacht gelijk weer terug aan de vakantie in het benedenappartement op Tenerife. Ik kan me levendig je reactie erop voorstellen.
ik hoop van harte dat het weer in Nieuw Zeeland een beetje opknapt. Maar dat zal uiteindelijk wel,want jullie gaan steeds noordelijker en die afstand is zeker
van Nederland tot Italie, dus het weer kan totaal anders noordelijker zijn. Ray ik heb je vader nog gebeld voor de verhuizing van de spullen, maar dat is opgeschoven naar 7 december.
Geniet van alles en zeker van het mooie Nieuw Zeeland

Anita & Pieter

Mooi dat jullie je PADI Open Water hebben, kunnen jullie het aquarium bij m'n vader en moeder schoon maken als Ronald een keer niet kan....maar zonder dollen, met wat jullie nog voor de boeg hebben zullen dit niet de laatste duiken geweest zijn op deze reis. Veeeeeel plezier.

Dick

hahahahahaha, heerlijk dat bloed en die haai... doe je voorzichtig met je gebit Ray!! gewoon het voedsel van de locals eten en niet van die Franse toastjes... ps bedankt voor jullie kaart, heel lief, xxxxd

Joke Kortekaas

ha Raynan, ik heb een nieuwe laptop en dat is een wereld van verschil!!! Merk Beentjes heeft hem gisteren geïnstalleerd en vandaag is hij op het net aangesloten. Ik vlij, dat alles lukte. Dat zijn zop de problemen hier!!! Jullie hebben weer enderen, begreep ik. Maar wat fantastisch allemaal Kakkerlekken en haaien, wel spannend!!!
Spreuk: "De beste zon is een blij gezicht." Godfried bomans.
groeten van Joke.

Joke Kortekaas

Ik herlees net mijn mail er staan heel wat typefouten in, maar jullie begrijpen het wel, dat is de onwennigheid.

Jeroen

Top hoor dat jullie zijn gaan duiken. Pas op het kan soms verslavend zijn.

Bas

Hi Ray & Nandy,

Zit zelf nu met het meisje in India, Calcutta. Net aan het checken of onze sleeper richting Darjeeling nu geboekt is of niet (staan op een wachtlijst). Het had uiteraard al bekend moeten zijn maar met nog 3 uur te gaan is het nog immer onduidelijk.

Voor ons zit er een kleine drie weken himalya aan te komen. Dat is uiteraard wel small fish vergeleken bij jullie super tour, maar voor nu ben ik er wel erg blij mee.

Enjoy jullie trip.

Ciao, bas

Bobby

Padi Divers for life! Lekker bezig boys. Kakkerlakken en torren horen er toch een beetje bij.

Sara

Bijna een jaar naar dato lees ik dit pas.
Ik ben bijna klaar met mijn studie en ben van plan om naar australië te gaan voor een jaar, de mooie omgeving van Cairns heeft me doen besluiten om daar naar toe te gaan. Ik hou van zon, zee en strand en omdat jullie daar echt zijn geweest is mijn vraag ook of er lekkere stranden zijn vlakbij de stad, Cairns City?

Ik hoop dat jullie het ondanks de kakkerlakken toch naar je zin hebben gehad

Nandy

He Sara,

Wil je dan nog even je e-mail adres achter laten?
Dan kan ik je wat tips mailen!

Groeten Nandy

Sara

jah tuurlijk mijn mailadres is dies_elt@hotmail.com