raynan.reismee.nl

Een geweldige tijd in Sydney!

We komen met veel vertraging eindelijk aan in Sydney en nemen de metro naar het centrum. We gaan veel hostels en hotels af en alles zit vol, misschien hadden we toch moeten reserveren van tevoren! Na meer dan een uur rondlopen en rondrijden vinden we een kamer in een hostel met eigen badkamer! We lopen het centrum in en zien in de plaatselijke Melkweg (of Paradiso) dat Gomez daar speelt die avond en de avond erna. Dat is een band waar Ray mee gewerkt heeft. De dag erna gaan we als eerste naar de Apple Store. Nan haar gloednieuwe Ipod is al sinds Nepal kapot en nergens konden ze er iets aan doen (behalve resetten in Kuala Lumpur, ja alles kwijt!). We maken een afspraak bij Apple en lopen richting de Botanische tuinen voor het beste uitzicht op het Opera House en de Harbour Bridge.

Die avond gaan we naar het concert van Gomez in The Metro van Sydney. We bekijken het concert en na afloop drinken we wat met de band backstage. Daar staat een vrouw in de kleedkamer waar Nan mee aan de praat raakt. Ze denkt Nan te kennen en na lang praten blijkt dat te zijn van een optreden dat Pete Murray in Nederland gaf. Kathy blijkt DE muziekjournalist van Australië te zijn en geeft ons haar kaartje. We hadden gelezen dat John Mayer een secret gig gaf in Sydney en informeren voorzichtig bij Kathy of ze weet wanneer het is (voor degene die met Nan op een kantoor hebben gezeten weten de John Mayer obsessie J). Kathy heeft meer informatie en zegt dat we haar altijd mogen mailen! Dat heeft ze geweten! De dag erna verzetten we ons ticket en sturen Kathy een mail in de hoop dat ze twee kaarten voor ons kan regelen. We lopen wat rond in Sydney, bezoeken de souvenirs markt Paddy’s Market, gaan naar het Imax theater en shoppen voor het eerst in acht maanden (nieuwe Birkenstocks voor Ray, gympen en een nieuwe Carhartt korte broek)!

De dag erna nemen we ’s ochtends de trein naar Katoomba. Dat is een leuk dorpje aan de voet van de Blue Mountains ongeveer twee uur van Sydney. We checken in bij het hostel en de rest van de dag staren we naar buiten; het blijft maar regenen! Aan het einde van de middag klaart het wat op en besluiten we naar Echo Point te lopen. We zien de ‘Three Sisters’ en lopen dan snel voor de volgende bui terug. De dag erna worden we wakker van de regen en de rest van de dag lezen we en kaarten we wat. Het is heel slecht weer. We verzetten onze reservering om en blijven langen om te wachten op iets mooier weer. De dag erna is het weer erg slecht, maar we vermaken ons prima en zien op de weersverwachting dat het de dag erna beter gaat worden. We wachten het dus af en inderdaad is het de dag erna mooi weer. We schieten dus snel op en lopen naar de steilste trein ter wereld. Met een afdaling van 51% best steil inderdaad. We nemen de trein het dal in van de Blue Mountains en lopen daar wat rond. We nemen de kabelbaan omhoog en lopen langs de rotsen weer naar Echo Point om nog eens een mooi overzicht te hebben over de prachtige Blauwe bergen. Dit gebeid ontleent zijn naam aan de vele eucalyptus bomen die er staan die een mooie blauwe gloed veroorzaken over de vallei. Vandaar de naam Blue Mountains. We zien een grote donkere wolk hangen en maken dat we wegkomen. We halen snel onze tassen op en lopen dan naar het station van Katoomba, we nemen de trein weer terug naar Sydney. Daar komen we aan het begin van de avond aan en eten snel wat. We gaan lekker slapen.

De dag erna slapen we lekker uit en lopen dan naar de Apple Store waar we een afspraak hebben voor de kapotte Ipod van Nan. De jongen kijkt er eens naar en luistert naar ons verhaal en zonder enige moeite krijgen we een nieuwe Ipod. Geen nieuwe muziek en filmpjes helaas, maar wel helemaal te gek! We lopen naar de bushalte bij Hyde Park en nemen de bus naar Bondi Beach. Dat is het bekendste strand van Australië en als we aankomen is het lekker druk. We kopen een broodje die we op het gras voor het strand opeten. We liggen wat op het gras en bekijken hoe ze een commercial aan het opnemen zijn op het strand. Leuk om te zien! We nemen de bus weer terug naar het centrum en nemen de gratis shuttle bus terug naar het hostel. Als het de volgende dag mooi weer is zijn we van plan om richting Manly beach te gaan met de boot, maar als we de lange rij zien besluiten we lekker rustig aan te doen en richting de Botanische tuinen te lopen. We leggen de handdoeken uit en doen de rest van de dag lekker rustig aan. We zien nog een bruiloft in het park en kijken hoe ze, met uitzicht op het Opera House, gaan trouwen.

De volgende dag besluiten we naar de dierentuin te gaan. We hebben in het noorden van Australië lang gezocht naar de Cassowarrie en de koala beer en hebben die uiteindelijk niet in het echt gezien. Daarom nemen we de veerboot naar de Taronga Zoo om deze bijzondere beesten toch in het echt te zien. Vanaf de veerboot hebben we een mooi uitzicht op het Opera House en de Harbour bridge en als we aankomen bij de dierentuin nemen we de kabelbaan omhoog. De kabelbaan gaat over de olifanten en giraffen en deze beesten hebben een geweldig uitzicht over de skyline van Sydney. We lopen de rest van de dag lekker rond en bezoeken voornamelijk de ‘Aussie’ dieren. Kangaroos, Koala’s en Cassowarries. We zien ze allemaal! Die avond lopen we van de haven naar het hostel en koken we weer in de gezamenlijke keuken.

De dag erna is het ook mooi weer en dus nemen we de ferry naar Manly beach. De boottocht alleen is al te gek! Mooi weer, schitterend uitzicht en een mooi plekje voorop de boot, wat wil je nog meer! We liggen wat op het strand en lopen de boulevard af. We hebben genoeg gezien en nemen snel de ferry terug. Het is relaxed in Sydney; No worries! G’day Mate en No Worries! Dat zijn toch wel de meest gehoorde uitspraken hier. We beginnen er al aardig aan te wennen na vijf weken!

Na een paar mails aan het adres van Kathy krijgen we eindelijk het verlossende mailtje. Kathy heeft ons op de gastenlijst gekregen voor de exclusieve show die John Mayer doet in Sydney om zijn nieuwe album te promoten. Hoe te gek!!! De twee dagen erna doen we van alles om zoveel mogelijk van Sydney te zien. We bezoeken het museum van Contemperary Art, nemen de Monorail meerdere rondjes, relaxen wat en natuurlijk maken we ons klaar voor het concert van John Mayer. We staan 5 november dan ook stipt half 8 voor de deur. Er is ons gezegd dat hij om acht uur zou beginnen en we willen zeker op tijd zijn. Eenmaal binnen zoeken we een goede plek en dan wachten we. Bij de geluidstafel zien we een programma liggen en natuurlijk begint het concert niet om 8 uur (wat een amateurs zijn wij!). We wachten dus anderhalf uur en dan begint het...hij speelt meer dan twee uur en heeft er zin in. We horen meerdere nieuwe nummers van zijn nieuwe album en wat is het goed! Het was een sensatie zo goed! Na afloop lopen we voldaan naar het hostel, wat was het te gek!!!

De volgende ochtend staan we vroeg op, want vandaag gaan we Australië verlaten. We hebben zes te gekke weken gehad in dit geweldige land. Nu is het tijd voor het (nu nog) koude Nieuw Zeeland. We zijn benieuwd....

Yvonne.

Wat een verhaal weer!!! Mijn broodjes staan nog naast me. Ben eerst gaan lezen. Nan, fijn dat je een nieuwe Ipod hebt gehad.En wat leuk dat jullie nog naar dat concert zijn geweest.Ik vroeg het me al af of het gelukt zou zijn en ja hoor verder in het verhaal kwam het verlossende woord.
Hartstikke tof.
We hebben weer wat te doen. Allthans eerst Mariska, die bewerkt het voor me ,en kan ik weer printen.
Nou Ray en Nan Veel plezier nog.

Dick

Yes!!! Een nieuwe ipod en Mayer live, wat wil een mens nog meer. Tja jullie missen natuurlijk wel het schoenzetten, de banketstaven, de chocolade letters en de gure winterse regen ;)))) Veel plezier in NZ en kijk uit voor de drijvende ijsmassa's.... xxxxxd

Diana

Hoi Nandy en Ray.

Wat leuk om elke keer jullie reisverhaal te lezen en wat een mooie foto's toch allemaal! Veel plezier.
groeten uit Zwolle van Cris, Diana, Thobias en Sven

anja

Hoi Hoi,
Snel een verhaal dit keer maar niet zo gek met jullie belevenissen.
Ik begrijp dat jullie ons lekker willen maken met John Mayer, die kom je ook niet elke dag tegen.
Wat een mazzel hebben jullie weer maar dat is het voordeel van netwerken, alles betaald zich uit, blijkt nu maar weer.
Veel plezier in het 'koude" Nieuw Zeeland
Volgens mij is het daar een graad of 18 wat bedoel je met koud?
Wij houden Sinterklaas wel bezig en spreken met hem af voor volgend jaar zodat jullie er dan weer bij zijn.

Doei doei.
Anja

Fred

Tof zeg! En dat je ook ff zo tussendoor een speciale gig van John Mayer meepakt ... lucky you 2!!

Grtz, F.;)

Fred

Tof zeg!!! En dat jullie ook nog ff een speciale gig van John Mayer meepakken ... ff tussendoor ... haha ... geweldig hoor!

Grtz, F.;)

Gerd

In wat een prachtig avontuur zitten jullie toch!!!
Kunnen we niet even 2 weekjes ruilen?? :-)
Geniet er van!
PS Goed nieuws uit NL, tis hier een graad om 6-10 en het regent bijna elke dag .., en dat al weken ..

Sinterklaas

Beste Nan en Ray,

Sinterklaas deed dit jaar ook Oegstgeest weer aan
maar zag op geen enkel lijstje de naam van Nan of Ray staan
Wat zou hier de reden voor zijn
want zij zijn beide gek op het feest van pepernoten en marcepijn
Er moest dus iets bijzonders zijn aan de hand
Inderdaad, hoorde Sint, ze zijn voor een jaar naar het buitenland
Voor jullie is er dus geen Sinterklaasfeest dit jaar
dat voelt dubbel en een beetje raar
Jullie ondernemen heel veel, dat is geen leugen
en jullie genieten van de reis met volle teugen
De Sint geeft jullie dus een jaartje vrij
Maar volgend jaar zijn juliie er toch zeker weer bij
Wij blijven aan jullie denken
en wie weet zal de Sint ook nog wat schenken
Blijf vooral van jullie reis genieten
Groetjes van de Sint en zijn Pieten

Bas Schreuder

Wow, te gekke verhalen en foto's over jullie reis.... En nog ff john mayer meepakken ook..

Bep (en Frans) Baels

Hoi Ray en Nan,
Eindelijk weer eens een teken van leven vanuit onze kant van Alkmaar.
Door problemen met onze computer zijn wij bijna anderhalve maand verstoken geweest van e-mails etc....
Daarom maar op zoek naar een nieuwe laptop, die wij nu gelukkig binnen hebben.
Hierop zit Windows 7 dus wij hebben nog wel wat huiswerk te doen. Maar ja, aldoende leert men.

Wij zijn nu begonnen met alle achterstallige e-mails met foto's van jullie te lezen en te bekijken.
Daarom nu eerst over jullie verblijf in Australie.
Heerlijk om te lezen!!! Maar ook leuk om te ervaren hoe jullie dit alles hebben beleefd.
Hier en daar herken ik diverse verhalen of gebouwen zoals Arno dit plusminus 5 jaar geleden beschreef.
Toch komt dit alles weer heel anders over!!
Fantastisch was het, dat jullie naar dat concert van John Mayer konden gaan, waar toch jullie contacten weer goed van pas kwamen.
Ondertussen zitten jullie al weer in Nieuw Zeeland.
Wanneer jullie dit land even zo mooi ervaren als Arno, dan kan ik alleen maar zeggen....geniet echt alle dagen van jullie verblijf daar!!!
Hopelijk zit het weer een beetje mee.
Liefs van Bep en Frans