raynan.reismee.nl

De eerste week in Nieuw Zeeland

Terwijl Sinterklaas zich opmaakt voor zijn trip naar Nederland, maken wij ons op voor onze trip naar Nieuw Zeeland. Daar hebben we de afgelopen jaren van veel mensen goede verhalen over gehoord en dus zijn we erg benieuwd! We laten Australië achter ons en vliegen met Qantas van Sydney naar Auckland. Tijdens de vlucht krijgt een man op de stoel voor ons zuurstof toegediend omdat zijn pacemaker blijkbaar problemen heeft. Gelukkig haalt hij Auckland en kunnen we snel het vliegtuig uit. We hebben nogal haast want er ligt een pakket op ons te wachten dat vanuit Nederland naar een adres in Auckland is gestuurd. We hebben precies een uur om van de luchthaven naar het adres te komen en we treffen het niet met de taxichauffeur! Een man uit Samoa die al meer dan 30 jaar in Nieuw Zeeland woont en zo slecht Engels spreekt dat we met moeite kunnen uitleggen waar we naartoe moeten (het lijkt Azië wel). We rijden (ondanks de file) precies op tijd voor de deur en halen het pakket op! Heerlijk, Nederlandse drop, boeken en wat andere dingen die we goed kunnen gebruiken J

We rijden snel naar het hostel en checken in! Wisselen van kamer (omdat we boven de centrale airconditioning liggen en dat slaapt niet echt lekker) en eten dan snel wat, WANT we gaan naar het concert van Fat Freddy’s Drop! Hoe te gek is dat!!! (THX Janco & Eric van de V2 crew) We staan voor de Powerstation (de Paradiso van Auckland) en merken dat de deuren nog niet open zijn. We drinken een paar wijntjes aan de overkant en gaan dan naar het concert! Het was HELEMAAL te gek. We dansen en dansen en maken allemaal nieuwe vrienden. (inclusief een jongen die aan Nandy vraagt of Ray nog vrijgezel is en een meisje dat ons aan een verblijfsvergunning wil helpen!) Dit is nu al een te gek land!

De volgende ochtend zit de vibe van de vorige ochtend er niet echt meer in J Het zal de goedkope huiswijn van de Powerstation zijn. We drinken een koffie in de stad en lopen naar de bioscoop. We kijken de film ‘An Education’ (prachtig!) en gaan dan naar de enige attractie van Auckland; de Skytower. We kopen een kaartje voor allebei de platformen en kunnen mooi de stad zien vanaf de 328 meter hoge toren. Mensen springen van de toren af (uiteraard wel aan een bungy) en dat kunnen we mooi zien. We eten wat en gaan dan vroeg slapen. De volgende dag vliegen we om 6.45 in de ochtend naar Christchurch dat op het Zuidereiland van Nieuw Zeeland ligt. Daar hebben we 5 dagen een spaceship auto (erfenis van een deposit) en we zitten al voor 10 uur in de auto. Dat gaat lekker! We rijden al snel de stad uit en zien de bergen met de witte toppen, de prachtige groene heuvels en natuurlijk de schapen. Nieuw Zeeland heeft maar 4 miljoen inwoners (waarvan ongeveer 1 miljoen op het Zuidereiland wonen) maar meer dan 40 miljoen schapen. We rijden naar Kaikoura waar we een klein stukje verder rijden om de fur seal kolonie (zeerobben) te zien liggen. Erg leuk om te zien, maar wat stinken die beesten! We laten ons in Kaikoura op de wachtlijst zetten voor een Whalewatch tour (de sperm walvis van dichtbij bekijken) van de volgende ochtend, rijden naar de camping en halen Fish en Chips! We gaan lekker vroeg slapen. Als we de volgende ochtend wakker worden horen we het al...het regent heel hard. De Whalewatch tours gaan allemaal niet door, wat een pech. We douchen snel en na een koffie gaan we naar een internetcafé. We bellen met ouders en vrienden (waar het zondagavond is, terwijl wij net wakker zijn) en daarna rijden we naar een super leuk tentje waar we een lekkere warme koffie met warme soep eten en drinken. Wat is het hier koud! We besluiten verder te rijden en gaan richting Hanmer Springs. Dat staat (de naam zegt het al) bekend om zijn hotsprings en nadat we een camping hebben gevonden gaan we lekker naar de warme baden. Deze zijn 37, 39 en 40 graden! We badderen erop los en gaan als de springs dicht gaan met het spaceship naar de camping. Die nacht is het heel koud. 2 graden gaf de thermometer aan en dat is echt koud!

Na een (hele) koude nacht worden we wakker met de zon op de auto. Dat gaat goed! We rijden weg en genieten wederom van het uitzicht dat we hebben We rijden via de Lewis Pass en Lake Brenner naar de westkust. We komen aan het einde van de middag aan in Jacksons. Althans op de camping in Jacksons en krijgen van de vriendelijke eigenaar en plekje onder een afdak zodat we een beetje uit de wind staan. Na het bekijken van de camping (we zijn de enige) gaan we op zoek naar het dorp Jacksons zelf. Dat is lang zoeken, want dat bestaat niet echt. Het dorp Jacksons is niet meer dan een camping en een hotel/bar/restaurant. We komen binnen als de eigenaresse de haard aan het opstoken is en dat is geen overbodige luxe. We nemen een lekker wijntje en gaan voor de haard zitten. Wat een luxe!

We hebben (bijna) geen benzine meer en moeten nog naar Arthur’s Pass rijden en de weg daarheen belooft een steile weg te worden. Het blijft maar regenen en regenen en de meter van de benzine blijft maar dalen en dalen! We beginnen ‘m wel een beetje te knijpen nu en besluiten aan de auto achter ons te vragen hoe ver het nog is. Zijn antwoord is 5 minuten bergop en dan 15 minuten bergaf. We kunnen niets anders doen dan rijden en als we doorhebben dat we bergaf gaan weten we dat we het tankstation gaan halen. Nou ja, tankstation...we waren er al drie keer voorbij gereden zo klein was het. Een pomp bij een koffiebar, meer was het niet. Het maakt ons niets uit, we hebben benzine! We rijden het mooie weer tegemoet en onderweg zien we echt adembenemende uitzichten. We stappen vaak uit, wandelen en maken heel veel foto’s. We besluiten de laatste avond te slapen op het schiereiland van Christchurch in het ‘franse’ plaatsje Akaroa. Ook hier is de weg naar dit plaatsje prachtig; we zien weer veel schapen en prachtige groene valleien. Als we aankomen doen we wat boodschappen en vinden een camping. Onze laatste nacht in het spaceship! Donderdagochtend ontbijten we voor de auto, het is lekker weer en verkennen we het leuke dorpje. Veel franse invloeden en dat merken we aan de straatnamen; Rue Jolie en Rue du Monde! Na een wandeling door het dorp en langs de haven beginnen we aan de terugreis naar Christchurch. Daar komen we precies op tijd aan om ons Spaceship in te leveren. Vrijdag besteden we aan het wisselen van hotel (we blijven slepen met die spullen), internetten en we kopen allebei een dikke fleece! Die gaan we nodig hebben want op zaterdagochtend halen we onze Hitop camper op bij Apollo. Daar gaan we de rest van het Zuidereiland en het Noordereiland van Nieuw Zeeland mee verkennen!

Pieter & Anita

Hallo Ray & Nandy,

Wat ik begrepen heb is N-Z zelfs mooi met slecht weer maar toch hopen we dat het weer beter is geworden. Mooi dat je elke keer een popconcert kan meepikken. Wij zijn naar Rammstein geweest en daar was ook niks mis mee. Ter info John Mayer komt 2 juni in de HMH (was wel gelijk uitverkocht)
Zoals gewoonlijk wensen we jullie heeeeel veel plezier en reisgenot. Groet Anita & Pieter

paul zijlstra

doen jullie de groeten aan mijn fellow countymen.,
veel plezier daar !!!!

Roy en Maaike

Haaj Nan en Ray,

Zo..leuk verhaal weer! We hebben pas jullie kaartje gekregen! Wat ontzettend leuk! Hij staat helemaal in het zicht, zodat iedereen er over begint en ik lekker kan vertellen over wat jullie precies aan het doen zijn.

Zondag vieren we Sinterklaas. Helaas zonder jullie! Maar jullie zullen vast HET gespreksonderwerp zijn! Ik ben elke keer weer een tikkeltje jaloers op jullie hoor!

De foto's van ons huis zit ff in de doofpot, want i kben me camera kwijt! Ik kan hem niet meer terug vinden na de verhuizing :(

Zosnel ik hem heb gevonden schiet ik een paar foto's voor jullie! Hoop dat dat is voordat jullie alweer terug zijn ;)

Wij zijn jaloers op alles wat jullie doen en meemaken! Keep on going! :)

Liefs, Roy en Maaike

Bep (en Frans) Baels

Lieve Ray en Nan,

Allereerst excuses voor het feit dat jullie lang van ons niets hebben gehoord.
Na nu anderhalve maand verstoken te zijn geweest van internet door computerproblemen kunnen wij nu met onze nieuwe laptop weer volop genieten van al jullie belevenissen.

Wat heerlijk om dit keer de verhalen te lezen over Nieuw Zeeland.
Volgens mij was Arno toendertijd een maandje eerder in Nieuw Zeeland (ongeveer oktober/november), maar ook hij trof het niet altijd met het weer.
Vaak is dit jammer voor de mooie uitzichten die daar tenslotte heel veel aanwezig zijn.
De rust, ruimte en de prachtige natuur zijn de dingen die Arno het meest zijn bijgebleven. Hij kon daar in zijn eentje heerlijk van genieten en heeft daar zeker de nodige foto's gemaakt.
Dat het daar in die periode vaak koud kan zijn was ook zijn ervaring.
De welbekende Nieuw Zeelandse "Lambswool" werd door Arno dan ook heel vaak in dank afgenomen!
Heel wat kleding van deze wol is dan ook door hem aangeschaft. Tot op de dag van vandaag gebruikt hij hiervan nog steeds het een en ander!!
Voor de komende periode (met de camper??) ........ wensen wij jullie.....
Enjoy......Good Luck ..... Be yourself..... en....neem er wat van mee!!!!!! Wij kijken weer vol spanning uit naar de volgende verhalen en foto's.
Liefs van Bep en natuurlijk ook van Frans.

P.S. Waarschijnlijk hadden jullie via jouw moeder of vader al gehoord, dat ik op 23 oktober een nieuwe complete heupoperatie heb ondergaan in Nijmegen.
Kort gezegd wat betreft de operatie...
"Ik ging er lachend in!!!
Tijdens de operatie had ik alleen een ruggeprik, zodat ik de hele operatie bij kennis was, en ook tijdens deze operatie verscheen er steeds een glimlach op mijn gezicht, want het is zo vreemd, wanneer je al die geluiden hoort - boren, zagen, timmeren etcc.. -, en je ook voelt dat ze aan je lichaam liggen te "sjorren" om je heup op de goede plaats te krijgen, dan moet je toch vanzelf lachen omdat je geen pijn voelt en toch alles ervaart en meebeleefd!!??
Dus jullie begrijpen....na afloop ging ik weer lachend de opoeratiekamer af!!
Na dit alles heb ik vreemd genoeg helemaal geen pijn gehad.
Ook het herstel verloopt zo ontzettend goed en snel, dat ik al heel snel in huis zonder krukken liep.
Maandag 14 december ga ik voor controle en hoop dat ik hierna weer mag fietsen, autorijden etc... zodat ik niet meer afhankelijk ben van anderen, ook al waren er voldoende aardige mensen die mij ergens naar toe wilden brengen.
Onafhankelijkheid is een groot goed!!!
Groetjes Bep

Yvonne.

Hoi Ray en Nandy.

Hier een berichtje uit Sassenheim. Ja , niet gelijk gereageerd . Ja dat heb je met deze tijd. Sinterklaas en nu alles weer versieren voor de Kerst. Pff zit dus weinig op de computer. Vandaag kwam Ada even langs, moest kaas halen,dus de werkzaamheden weer gestaakt. Lekker een bakkie gedaan.
Heeft dus gelijk jullie verhaal gelezen en moest er erg om lachen.
Het is weer spannend allemaal.
Nou als het goed is gaat het hier ook kouder worden. Beter dan die regen van de laatste tijd.
Nou Ray en Nan nog heel veel plezier en check effe jullie mail. Groetjes Yvonne.

Margreet

Zeker vandaag gaan onze gedachten naar jullie uit,
nu we in afwachting zijn van de Sint en zijn buit!
Jammer dat jullie er niet bij zullen zijn,
maar zo'n reis is wel drie keer zo fijn!!
Dus geniet en zorg goed voor elkaar
dan zien we jullie graag weer erbij volgend jaar.

Veel liefs en groeten,
Tante Tiny, oom Tjerk, Maurice, Max en Margreet

Joke Kortekaas

hai Raynan, ik heb net Harry een goed uiteinde gewenst. Hij heeft zijn 70ste levensjaar er al op zitten, dus dat is reuze simpel, gewoon door gaan met goed leven. Er is hier enorm veel sneeuw gevallen. Op sommige plaatsen in het noorden, meer dan 40 cm.!!! ik merkte net, dat ik jullie vorige verhaal nog niet had gelezen. Ik wist jullie site ook niet meer, staat op mijn oude laptop en vergat hem over te nemen. Jullie hebben inmiddels weer ernorm veel meegemaakt, las ik. Ik heb vandaag de verf van een deeltje van de trapleuning gekrabd, ook erg opwindend, steile helling van 51%!!! Verder heb ik huisarrest, want met gladdigheid ga ik de deur niet uit. Mark Beentjes heeft een zoon, 14 december, en hij heet Daan.
Op dit moment sneeuwt het hier nog, dus ik ben benieuwd hoe het er morgenochtend uit ziet.
Spreuk; Oh wind, als winter komt, laat lente niet lang op zich wachten.
Ik hoop, dat dat zo is.
Jullie wens ik bijzodere kerstdagen toe en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
Groeten van joke.

tante Nel.ome Wim

Hallo Nandy en Ray

Hier weer eens een berichtje uit het koude Heino.
We hebben met veel genoegen jullie verhalen gelezen en mooie foto´s bekeken.Geweldig wat jullie op je reis allemaal zien en meemaken.Zoals je wellicht weet is je moeder dit jaar met kerst niet bij ons maar heeft inmiddels al wel voor volgend jaar gereserveerd.
Jullie kerstfeest zal ongetwijfelt anders zijn dan bij ons ,al is het alleen al door het temperatuurverschil.
Wij wensen jullie heel fijne dagen toe en voor het nieuwe jaar alle goeds,gezondheid en veel plezier op jullie verdere reis.

groetjes uit Heino

anton speijers

Yo Nan en Ray
Afgelopen dinsdag jullie kerstkaart ontvangen, goede timing. Hier is het op eerste kerstdag dvd's kijken en zo meteen stoofvlees met friet. Fijne kerst met een toepasselijke plaatselijke lekkernij toegewenst vanuit een nattesneeuwerig Amsterdam.
Groeten Wenchi en Anton

ferry

grote verassing dat ik jou / jullie stem ( men) , Nandy op de achtergrond m weer heb gehoord. Zoals gezegd ; jullie maken een droomreis. Alle mooie spots die je ooit moet hebben gezien wordt door jullie met een bezoek verrast.
Bedankt voor de kerstkaart. Ik wist wel dat er originelere kaarten te koop zijn dan die wij in Nederland krijgen aangeboden!
Hebben jullie ook een muziekdagboek bijgehouden? Wat hebben jullie inm Australie en New Zeeland gehoord dat te gek is?
Ik heb vandaag Florence & the Machine gekocht. Op tweede kerstdag een concert op Ned 3 gezien met soul, blues en rock coryfeen. Onder andere een duet en gitaarduel Bruce Springsteen met Tom Mirello van Rage Against the Machine. Indrukwekkend.
Hoe zijn jullie vanuit NZ naar Paaseiland gevlogen? Is dat een rechtstreekse vlucht?
Emma en Simon waren vandaag blij verrast toen ik hun vertelde dat ik jou heb gesproken en dat er veel goed nieuws is te melden.
Het schaatsseizoen is weer begonnen. In Nederland wij leven in een ander/ bekend ritme. Reizen zoals jullie betekent dat je iedere dag wordt verrast. Het leven in Nederland kent zijn bekende en veilige ritme. Laat maar weten waar evt een volgend pakketje naar kan worden gestuurd.
Ray en nandy, een mooi uiteinde. Een plezierig 2010. Take care.
Ferry

Joke Kortekaas

Lieve Raynan, wat een leuk filmpje en ik vind het zoooooo leuk, dat ik dat nu ook kan ontvangen.
Schitterende jaarwisseling en ik kijk uit naar de volgende berichten.
Joke.