raynan.reismee.nl

Santiago, Valparaiso, Punta Arenas en Ushuaia!

We komen laat aan in ons van tevoren geboekte hotel na de vlucht van Paaseiland naar Santiago. Daar wacht ons een onaangename verrassing…..ze hebben geen boeking van ons en het hotel zit vol! Na lang praten krijgen we een Junior Suite (stel je er niet te veel van voor!) voor hetzelfde geld als een standaard kamer. De volgende ochtend wisselen we snel van kamer, we hebben slecht geslapen door het verkeer op straat. We krijgen een rustige kamer en lopen naar het ontbijt. Daar zitten we naast Marc en Hassana, twee Nederlanders waar we al snel mee aan de praat raken. Als de mevrouw van het ontbijt komt vragen of we weg willen gaan besluiten we nog een koffie op een terras te gaan drinken met Marc en Hassana. Wij pakken snel onze was en brengen die nog even naar de ‘Lavanderia’ en zitten daarna uren met Marc en Hassana te praten. We lopen daarna gezamenlijk naar Plaza de Armas in het centrum van Santiago en lunchen met z’n vieren op de plaatselijke markt van Santiago (vis waar Marc en Ray vervolgens heel ziek van zijn geworden!). Daarna gaan Marc en Hassana hun huurauto ophalen en lopen wij verder door de stad.

We zijn moe van het reizen en aangezien het bijna Oud en Nieuw is zitten veel accommodaties vol. De meeste toeristen en Chilenen zelf gaan richting Valparaiso vanwege het mooie vuurwerk maar als we de prijzen zien besluiten we al snel rustig aan te doen en op ons vertrouwde plekje in Santiago te blijven. Op Oudejaarsdag bellen we om 20.00 uur naar Nederland waar het nieuwe jaar net begonnen is! We willen iets gaan eten maar leren al snel weer iets over deze nieuwe cultuur. Oud en Nieuw vier je bij de familie en vrienden binnen en dus is ALLES dicht. Hmm, we lopen terug naar het hotel en bestellen dan maar een sandwich. We zijn zo moe dat we rond 23.00 uur in slaap vallen en dus niets meekrijgen van het vuurwerk dat ongeveer naast ons raam afgestoken wordt. Grappig!

1 januari besluiten we naar het busstation te gaan en de bus te nemen naar Valparaiso. Dit stadje ligt op ongeveer 70 kilometer van de hoofdstad en dus zijn we binnen anderhalf uur op de plaats van bestemming. Valparaiso staat op de werelderfgoedlijst van Unesco vanwege de oude en kleurrijke gebouwen die tegen de steile hellingen gebouwd zijn. We hebben veel moeite gedaan om een slaapplaats te regelen en de taxichauffeur heeft nog meer moeite om het te vinden. We rijden zeker een uur rondjes als we ineens het bordje zien. Een super leuk hostel bij mensen thuis! Geen woord engels, maar daar beginnen we al aan te wennen. We lopen wat rond, doen boodschappen bij de lokale kiosk en koken een lekkere pasta. De volgende dag besluiten we een grote ronde te lopen door de stad. We lopen eerst naar een heuvel waar we een goed uitzicht hebben over de stad en de steile heuvels. Daarna lopen we naar een museum waar we een koffie op het terras drinken. Als we daar zitten ziet Nandy dat er iemand naar haar aan het zwaaien is en niet veel later zien we dat het onze ex-collega Anouk Stevelmans is! Wat een toeval, zitten we aan de andere kant van de wereld en zien we ineens een bekende. Anouk is samen met Bas aan het reizen en al snel blijkt dat ze tegelijkertijd in Australië, Nieuw-Zeeland en Paaseiland waren. Als we na een uurtje kletsen van het terras afmoeten lopen we met z’n 4-en door de rest van Valparaiso. Anouk en Bas nemen vandaag de bus naar Santiago en wij morgen. We vliegen allemaal 4 januari weg uit Santiago en dus spreken we af voor de volgende avond om iets te gaan eten.

Wij lunchen nog wat in Valparaiso, lopen rond en nemen natuurlijk een van de liftjes naar boven. ’s Avonds maken we een geïmproviseerde curry en drinken nog wat beneden in de gezamenlijke woonkamer. De volgende dag gaan we terug naar Santiago en we als we aankomen op het busstation merken we dat we niet de enige zijn. Ze hebben nog stoelen beschikbaar in een extra ingezette bus. Als we in de bus aankomen maken we kennis met de luxe van de bus! Wat een beenruimte en wat een super stoelen. Voordat we het weten zijn we dus weer in Santiago. We nemen de metro naar ons hotel en ’s avonds eten we met Bas en Anouk. Super gezellig! Aangezien zij een aantal dezelfde landen hebben bezocht wisselen de verhalen zich af! De volgende dag is het alweer tijd om Santiago te verlaten en maken we ons op voor het zuiden van Chili. Op 4 januari vliegen we van Santiago naar Punta Arenas. Daar moeten we zodra we het vliegtuig uitstappen wel even wennen aan de temperatuur. In het zuiden van Chili en Argentinië is het weer niet al te best. Zo rond de 10 graden en dat te bedenken dat het nu zomer is. We rijden naar ons hostel (Keoken Hostel) en hebben een prima kamer.

De dag erna lopen we naar het reisbureau om een tripje te boeken naar het eiland Isla de Magdelena. Daar zit een grote kolonie Magallanes Pinguïns en we hebben ons laten vertellen dat het er op het moment meer dan 100.000 zijn. Als we eenmaal aan de beurt zijn zitten we aan de counter en zien we een bordje staan met daarop ‘Last Minute aanbieding naar Antarctica’. We informeren eens wat en ze blijken nog plek te hebben voor de vertrekdatum van 10 januari. Jeetje, dat is lastig. We hadden er eigenlijk niet meer op gerekend en wat nu te doen. We gaan eerst wat lunchen en bellen met Nederland. Als we een uur later terug zijn op het reisbureau zegt het meisje dat we NU moeten beslissen omdat alles vol zit. We kijken elkaar nog eens aan en besluiten het dan te doen. We komen waarschijnlijk niet zo snel meer in de buurt van het einde van de wereld. We boeken en lopen in een euforische stemming terug naar het hostel. We kunnen het nog niet helemaal bevatten, we gaan naar Antarctica!!! Dat betekent wel dat we de dag erna de bus moeten hebben naar Ushuaia als we op tijd willen zijn. En dus staat ons een 12 uur durende busrit te wachten. De dag erna nemen we dus de bus en op zich ging het redelijk goed. De rit wordt onderbroken door een veerboot tochtje en als we aan de Chileense grens komen hebben we meer dan 2 uur vertraging omdat ze aan het staken zijn. Het mag de pret niet drukken, want we gaan naar het witte continent.

Eenmaal aangekomen in Ushuaia hebben we een reservering gemaakt in een SUPER luxe hotel. We konden niets anders vinden en dit is voor 2 nachtjes echt heerlijk. Een echt bad met een heerlijk bed. ’s Ochtends hebben we een super ontbijt en we genieten van het prachtige uitzicht over Ushuaia. Die dag besteden we aan wassen, laatste inkopen doen (zoals handschoenen en een muts) en ’s avonds krijgen we een briefing van Quark Expeditions. De dag erna wordt onze bagage opgehaald bij het hotel en zijn we een beetje zenuwachtig. Aan het einde van de middag moeten we ons melden in de haven.

ANTARCTICA HERE WE COME!

Ray en Nan

De foto's van Paaseiland en Santiago komen eraan, working on it! We zijn op dit moment in Uruguay en hebben nog precies een maand voordat we op zondag 21 maart naar Nederland vliegen.

Tot dan! Ray en Nan

PS: Pieter en Anita, wij waren nu de eerste met een reactie :-) Jullie liggen te slapen, want het is midden in de nacht in Nederland. Leuk jullie gesproken te hebben.

Dick

Mooi!! Ik voel dat jullie dichterbij komen, xxxxd

Yvonne.

Hallo!!!

Wat leuk voor jullie dat je daar bekenden tegen komt. Dat is inderdaad een raar iets aan de andere kant van de wereld.Ook wel lekker om weer even Nederlands te kunnen praten,en met elkaar evaringen uit te wisselen.
Grappig om te lezen dat jullie dus oud en nieuw niet hebben meegekregen.hihihihi.
Ga nog lekker genieten van de laaste maand. Het gaat nu echt opschieten. Jeetje ,dat het jaar alweer bijna om is.
Ada komt straks ,dus kan ze het gelijk lezen. groetjes yvonne.

Bep en Frans

Jullie belevenissen in Argentinië en Chili waren weer heerlijk om te lezen!!!
Ook de onverwachtte ervaringen met een super de luxe hotel en even later weer een simpele junior suite is een belevenis op zich!
Hoe ervaar je zo'n moment dat je vooraf een hotel boekt in Santiago en men weet van niets?? Boosheid?
Of lukt het je dan nog om kalm te blijven!?
Maar ja....geduld is een schone zaak; misschien juist tijdens zo'n vakantie kan je bedenken....komt tijd...komt raad!
Ook dit keer waren jullie weer een Nederlands stel tegengekomen, hetgeen ook nog eens goed klikte.
Wat voelt dat lekker vertrouwd hè?
Wat het weer in Nederland betreft: behalve af en toe een klein sneeuwbuitje zijn wij voorlopig (en misschien wel voorgoed) van de sneeuw af, die velen met mij nu toch wel beu zijn.
Daarom ...op naar de lente; de zon mag komen.!!!
Tenslotte willen wij jullie op 21 maart met een zonnig gezicht verwelkomen in Nederland!!!

Mar

Ik ben zo benieuwd naar de foto's en belevenissen van antarctica! Voor jullie al weer een maand geleden. Ook vreemd (maar fijn) dat jullie volgende maand al weer terug komen! Yippie!

Anita & Pieter

Beetje later als gebruikelijk :-) Reizen door dat lange Chili en Argentinië, toevallig op het juiste moment ergens een reisbureautje binnen stappen en dat zo'n meevaller voor een reis naar Antartica zien...puur gelukl maar wel iets om heel blij mee te zijn, weer een topper tijdens deze super reis. Het houd maar niet op. Natuurlijk weer heeeel veel plezier en dat soort dingen. Groetjes Pieter & Anita

ferry

de wereld is als een postzegel. Je komt waar dan ook ter wereld bekenden tegen. Het reizen gaat jullie makkelijk af. Ontberingen zijn er niet. Jullie verslag komt over als een aantekeing na een leuk en lang weekend.
In Nederland pruttelen de gebruikelijke zaken; line up van Pinkpop is bekend gemaakt. Geen verassingen. politici spelen aan de vooravond van de gemeenteraad- verkiezingen en de vervroegde landelijke verkiezingen hun gebruikelijke spelletjes.
Ik ben benieuwd hoe jullie het leven gaat bevallen in Nederland , na de wereld gezien, gevoeld en ervaren te hebben.
Op dit moment speelt Ajax tegen Juventus. De stand is met veel kunst en vliegwerk 0 - 0. Bij deze stand is Ajax uitgeschakeld. PSV wint thuis van HSV , maar ligt er ook uit. Overigens onterecht.
Wat Twente tegen Bremen in Duitsland doet is nu nog niet bekend.
Be good. Groet Ferry.