raynan.reismee.nl

Het rustige Laos

Laos is het 8e land van onze wereldreis en eigenlijk het land waar we het minst van afweten. We laten ons dus verrassen als we van Hanoi naar Luang Prabang vliegen. Het is een aangename verrassing, want in vergelijking met Hanoi is het hier rustig, heel rustig! Luang Prabang is de 3e stad van Laos en heeft maar 20.000 inwoners. Een gemoedelijk stadje dus. We laten ons afzetten bij een koffiebarretje en ontmoeten al snel 2 Nederlanders die ons naar een hostel brengen. We checken in en hebben een super kamer voor $ 6 (!!).

We doen 2 dagen rustig aan en genieten van de rust en de gemoedelijkheid van Laos. We lopen over de plaatselijke markt en eten voor $ 1vegetarisch bij een kraampje langs de weg. Voor de derde dag hebben we een kanotocht geboekt, als we aankomen op het startpunt begint het ongelofelijk hard te regenen. We zijn dus drijfnat voordat we beginnen. We peddelen er rustig op los en genieten van het uitzicht dat we hebben. Het is echt prachtig! Halverwege hebben we stop bij de Tat Sae watervallen. We zwemmen in de waterval en hebben een heerlijk lunch. Daarna gaan we weer verder en na een paar heftige rapids (blijven peddelen!) zijn we helaas al weer in Luang Prabang,

Ook in Laos stroomt de Mekong rivier. Die hebben we zien ontstaan in Tibet en het einde van de Mekong hebben we gezien in Vietnam tijdens ons bezoek aan de Mekong Delta. Ook hier maken we een boottochtje over deze rivier en weer is het prachtig. Op onze laatste ochtend staan we vroeg op. In Luang Prabang is iedere ochtend een bijzonder ritueel. De monniken gaan rond 6.00 uur langs de huizen waar mensen een donatie doen in de vorm van rijst. We zien rijen met monniken voorbij komen en de rust en kalmte waarmee dit ritueel aan ons voorbij trekt is heel bijzonder!

We nemen na het monniken ritueel de bus naar Vang Vieng en de reisgidsen hadden ons al gewaarschuwd....deze weg heeft veel bochten en je kan ziek worden. Dat is gelukkig niet gebeurd. De rit was prachtig. Over de bergpassen en het prachtige uitzicht op de vallei rijden we in 6 uur naar onze bestemming Vang Vieng. Eenmaal in Vang Vieng laten we er geen gras over groeien. We zijn hier voor de tubing over de rivier. Dat is afdalen met de stroom in een binnenband van een tractor. Vraag ons niet waarom, maar het is de attractie van Vang Vieng, We worden met een tuk-tuk stroomopwaarts gebracht. Vanaf het startpunt worden we overspoeld met bars en harde beats, uithangborden voor magic mushrooms en dronken mede-tubers. We vinden het amusant om te zien, maar concentreren ons verder op het tuben.We dobberen lekker de rivier af en afgezien van het feit dat we moeite hadden weer aan de kant te komen door de harde stroming was het echt leuk!

Die avond eten we in een lekker BBQ tentje, maar de service laat wat te wensen over. We wachten 2 uur op ons eten en als we het krijgen is het koud. Wegwezen hier! J We gaan lekker slapen, maar halverwege de nacht worden we wakker gemaakt door onze dronken buren die er vrolijk op los feesten voor onze deur. Dat is ons in Vang Vieng zeker opgevallen! Veel dronken mensen die het nodig vinden om in bikini over straat te gaan. Er hangen wel borden dat de plaatselijke bevolking het niet echt op prijs stelt, maar ach daar trekken de meesten zich niets van aan. Wij hebben in ieder geval vreselijk slecht geslapen en besluiten de volgende dag naar Vientiane te gaan. Aangezien de bus pas in de middag gaat huren we een fiets om naar het karstgebergte te fietsen. Het is werkelijk prachtig de omgeving.

Eenmaal in Vientiane vinden we een luxe hotel. We betalen dan wel iets meer maar dat maakt ons nu niets uit, we willen goed slapen. Als we eenmaal op de hotelkamer de TV kanalen checken kan de dag niet meer stuk; alle hoogtepunten van de Nederlandse eredivisie. Wat wil een mens nog meer!!! Midden in Laos gewoon de doelpunten van AZ bekijken. We eten ‘s avonds bij een lekker tentje en gaan dan slapen. De volgende dag gaan we sightseeing doen op de fiets in Vientiane, daar zijn we niet zo lang mee bezig aangezien er weinig te zien is. De grote Pha That Luang stupa, het symbool van Laos en Vientiane, het Victory monument en een plaatselijke markt. We hebben het wel gezien. De middag doen we rustig aan en ’s avonds sluiten we Laos af met (hoe kan het ook anders) Lao beer met de ondergaande zon op de Mekong!

Pieter & Anita

Nandy & Ray,

Jullie kammen deze hoek van de wereld goed uit, er zal weinig zijn wat niet gezien is. Het mooie is dat wij mee kunnen genieten en ik doe dat in ieder geval. Veel plezier.

Pieter & Anita

Miriam

Hoi Nandy,

Leuk hoor om jullie ervaringen te lezen. Vang Vieng heeft op ons een hele mooie indruk gemaakt met zijn bergen. Van die dolende mensen hadden wij toen geen last gelukkig, maar herinner me dat de route er naartoe, wij zijn andersom gereisd spectaculair was. Die weg gaat ook regelmatig dicht omdat het er te gevaarlijk was. Kwamen daar nog een klein jongetje met een kalashnikov op straat tegen. Kun je je hier toch niet echt voorstellen. Nou, ik ben jaloers :), dat begrijp je natuurlijk wel. Heel veel plezier en tot het volgende verslag. Groetjes uit Warmond, Miriam

Yvonne

Hoi Ray en Nan.

Wat leuk weer om te lezen.Hebben toevallig internet,want zoals jullie weten zijn wij op vakantie in Belgie. Dus kon ik toch jullie verhalen lezen. Fijne tijd nog en tot de volgende verhalen.
Groetjes van ons vakantiegangers.

Bep en Frans Baels

Heerlijk om weer jullie interessante verhalen te lezen. Dit keer alles over Laos.
Ook die foto met die ondergaande zon op de Mekong rivier is uit de kunst.
Ray, (ik neem tenminste aan, dat jij de foto hebt genomen!!??) ik vind, dat jij deze foto zo vakkundig hebt gemaakt!! Jij hebt je roeping misgelopen.
Ik geniet weer volop van jullie reisverslagen en kijk al weer heel erg uit naar jullie volgende verhalen.
Wij reizen eigenlijk echt een beetje met jullie mee.
Groetjes van Bep en natuurlijk ook van Frans

Dick

Yes, lekker veel verhalen deze week en Ray, je bent en blijft Ray. Voetbal dat je daar mee bezig blijft, hahahahaha. Geniet!!!

anja

Hoi luitjes,
Hier weer een reactie uit Naaldwijk, inderdaad ben je je roeping mis gelopen want de foto van de Mekong rivier is werkelik prachtig.
Een uitvergroting waard.
Veel plezier in Australie

Jaap

Hallo daar!

Ik wil toch even melden dat ik wekelijks even een bezoekje breng aan jullie site. Na het lezen van elke nieuwe post en het bekijken van de (prachtige) foto's, krijg ik elke keer een klein beetje het gevoel dat ik erbij ben :) Bedankt voor het laten meegenieten van jullie prachtige en avontuurlijke reis!

Gr
Jaap

Mariska

Hoi Ray en Nandy,

Wat een mooie verhaal. Heerlijk om te lezen!! Je moeder was net bij ons weg toen we een mail kregen dat jullie een nieuw verhaal plus foto's erop hadden gezet. Dus ze krijgt het iets later dan normaal.
Heel veel plezier nog!!!

Groetjes,
Maris

Mandy & Alex

Hé Nandy en Ray,

Wat leuk om over al jullie belevenissen te lezen! We kijken natuurlijk al reikhalzend uit naar de editie over de beklimming van de Rinjani :-) Ik weet niet hoe het jullie is verlopen, maar wij hebben nog best lang last gehad van spierpijn haha! Hoe was het op Komodo? Wij zijn na Lombok rechtstreeks naar Lovina Beach gegaan waar we op jullie aanraden een kookcursus bij Warung Bambu gedaan. We hadden niet dezelfde 'juf' maar ze had wel van jullie gehoord - kennelijk wordt er op Bali ook geroddeld... We hebben uiteindelijk 8 verschillende gerechten gemaakt en hebben ons onder andere voorgenomen nooit meer pindasaus uit een potje te maken!

Jammer genoeg is onze vakantie alweer zo'n 1,5 week voorbij - maar gelukkig zitten we vol goede herinneringen en verhalen. En onze volgende reis is ook al bijna weer geboekt: begin December zijn we voor ruim een week in Australie. 4 dec Perth, daarna Sydney. Wellicht komen we jullie daar weer tegen??? Dan nemen we drop mee.

De groeten aan je voeten en take care,

Alex & Mandy

Joke Kortekaas

Prachtig raynan!
"de opgaande zon vindt meer aanbidders dan de ondergaande", Desiderius Erasmus.

Krijn & Frederique

Wij vonden vooral de monniken erg interessant. Wat een mooie foto. De rust straalt er vanaf. Waarschijnlijk zitten jullie al down under. Geniet maties!

ferry

Dag Raymond en Nandy,

weer een prachtig verhaal. Op een zondagmiddag in Schoorl leef ik met jullie mee. Droom ook ik weg. Ben ik voor even reisgenoot van jullie. Het is goed dat je je af en toe kunt verbazen over mens en land.
Ik heb ooit 45 min . voet op de bodem van Laos gezet. Vanuit Thailand was het toegestaan om in de oostgrens te passeren voor een analoge foto. Na 45 min. moest je weer de grens over. Waar brengt de tijd ons? Wat gaan wij nog mee maken. Zo ver weg zijn alle beslommeringen in Utrecht en Alkmaar relatief. Is Wognum een reis te ver. Zie je dat grote namen zoals Dirk Scheringa en Ronald Koeman bij tegenwind klein zijn. Niet opstaan als roerganger en hun verantwoordelijkheid nemen, maar buiten beeld het commentaar verzorgen. Deze tijd leert dat Dirk, Ronald kleine mensen zijn. Geen visionairs die in magere tijden met oplossingen komen, ideeen aandragen!
Wees blij dat jullie dit niet iedere dag in de kranten lezen.
Jullie worden gevoed door positieve beelden en nieuwe inzichten. Een hele rijkdom. De foto's bekijk met Emma en Simon.
Veel plezier.
Ferry.

Mar

Heerlijke verhalen (prettig geschreven). Ik probeer soms te ontdekken wie van jullie geschreven heeft. Ik kom 'r niet uit. Prachtige foto's!
Liefs

Nicole Goossen

Hallo wereldreizigers!

Hoe gaat het inmiddels met jullie? Tja de lezers van jullie blog weten het nog niet maar inmiddels zijn jullie toch echt niet meer in Laos. Dat is allang achterhaalt, aangezien ik ze namelijk gespot heb in Perth in Australie!!! Maar goed jullie hebben dan ook het excuus dat het ontzettend mooi is waar jullie zijn en dat jullie het ontzettend druk hebben met het zien en beleven van West-Australie :)
Kort nadat ik jullie gezien heb in het YHA in Perth heb ik het vliegtuig naar Brisbane genomen, heb ik daar nog heerlijk van het warme weer en de zon genoten en ben ik toen vliegensvlug (36 uur ahum) naar NL teruggevlogen. En het is heeeeerlijk om weer thuis te zijn in mijn eigen huisje en eigen bedje haha.
Voor jullie duurt dat echter nog eventjes en dat is ook helemaaal niet erg. Jullie hebben al zoveel moois gezien en gaan nog veel zien waarschijnlijk dus geniet ervan en denk vooral nog niet aan huis. Hier is het pietenweer en de lezers verwarmen zich met jullie verhalen dus kom maar op met die nieuwe avonturen :)

Veel plezier nog!

Groeten van een toevallige Nederlandse reisgenoot in Perth,

Nicole

Smithc383

Spot on with this writeup, I actually believe this website needs a great deal more attention. Ill probably be returning to read through more, thanks for the info! befkkeakkfdekkgc

Pharmd715

Very nice site! cheap goods http://aieopxy2.com/osovqsv/4.html

Pharmc989

Very nice site! cheap goods