raynan.reismee.nl

Indonesië; Bali en de Gili eilanden

We komen ‘s avonds laat aan op Bali en nemen een taxi naar het badplaatsje Sanur. Bobby heeft ons laten weten daar te zijn en we hebben afgesproken dat wij daarheen komen. We worden afgezet aan het begin van een kilometers lange weg en hebben geen idée waar we moeten zijn. We besluiten eerst wat te gaan eten en Bobby te sms-en waar het hostel is dat hij voor ons gereserveerd heeft. We eten gelijk goed; kipsate, boontjes, rijst en pindasaus! Heerlijk! Na een Bintang biertje verder komt Bobby dan aanlopen, dat is voor ons best gek om na 5 maanden een bekende te zien. Vreemd aan de andere kant van de wereld, maar wel helemaal te gek. We drinken er een paar biertjes op!

De volgende dag ontbijten we lang en gaan we naar het strand van Sanur, we relaxen wat en gaan ’s avonds lekker uit eten met Bobby. De volgende dag nemen we een busje naar Seminyak, daar hebben we wat moeite om een slaapplaats te vinden maar na een paar rondjes lopen vinden we een villa die ruimte heeft voor ons alle 3. Prima. Bobby gaat naar een vriendin in Kuta en wij doen (jullie kennen ons inmiddels) rustig aan. Diezelfde avond lopen we na het eten langs verschillende disco’s en barretjes en het begint ons al duidelijk te worden dat we niet veel slaap zullen krijgen. De volgende ochtend blijkt dat ons vermoeden klopt. Slecht geslapen! Aangezien we in Kuala Lumpur ook al slecht geslapen hebben besluiten we weg te gaan en een rustig gedeelte te zoeken. We boeken een kamer in Villa Manuk in het noorden van Bali en laten ons na een 3 uur durende rit afzetten in the middle of nowhere. Wat een prachtige villa is dit! We hebben een mooie kamer en een buitendouche onder de sterren hemel. We worden die avond bediend op het terras terwijl we over de rijstvelden uitkijken! We maken een trekking door de rijstvelden naar een plaatselijk boertje dat Arak maakt (Bali alcohol uit palmsap) en een scootertocht naar een prachtige waterval. De natuur is prachtig in het noorden van Bali. We zien cacao, passionfruit, snakefruit, durians en overal kruidnagels (dat ruiken we ook). We blijven er 4 dagen en kunnen maar moeilijk afscheid nemen als we weggaan naar Lovina.

In Lovina nemen we (bij dezelfde eigenaar als Villa Manuk) een Indonesische kookcursus. We worden ’s morgens 6 uur opgehaald om naar de markt te gaan waar we verse ingrediënten halen voor de gerechten. We maken verse pindasaus, gado gado, verse tonijn, Ajam Soja en een heerlijk nagerecht Dadar. We krijgen de recepten mee, dus als we thuis zijn kunnen we nog eens een lekker gerecht op tafel zetten. We gaan na de kookcursus naar Amed, dat ligt aan de noordoost kust van Bali. Het is tot nu toe het meest uitgestorven dorpje waar we op Bali geweest zijn. Weinig toeristen en als de plaatselijke bevolking dan toeristen zien dan rennen ze er met z’n allen op af om zout te verkopen. Het doet een beetje aan als een treurige bestemming, maar niet voor ons. Ray heeft de plaatselijke vissers al meerdere malen uit zien varen en wil graag mee. Hij spreekt een man aan en vraagt of hij mee mag en dat mag (uiteraard na betaling). Helemaal te gek was het en best stevige wind. Zo erg zelfs dat alle andere vissers die we zagen een helm op hadden in hun boot! We eten bij een van de weinige restaurantjes en maken ons op voor de boottocht naar de Gili eilanden.

De Gili Eilanden zijn 3 eilanden en liggen ten noordoosten van Lombok. We varen vanaf Amed met een bootje (niet te geloven hoe hoog de golven waren) naar het grootste eiland Gili Trawangan. Daar zien we Bobby weer en ook hier heeft hij voor ons een kamer gereserveerd. We bekijken de kamer en gaan eerst met z’n 3-en kijken of er geen goedkopere kamer te vinden is. Twee uur later hebben we ongeveer het hele eiland gezien en niets gevonden. We gaan dus terug naar The Beachhouse en hebben een prachtige kamer. Daar ontmoeten we Titsia die Bobby heeft leren kennen op de boot naar de Gili eilanden. We drinken wat met z’n allen en ’s avonds gaan we de verjaardag van Bobby vieren. We eten in de Irish pub, dat bekend staat als ‘the place to be’! We eten en we drinken en we drinken en we drinken en het begint steeds gezelliger te worden. Bobby probeert nog twee Australische meisjes te versieren en na afloop springen Bobby en Ray nog lekker in het zwembad. De dag erna doen we niet zoveel. We waren ook niet tot heel veel in staat. Beetje bij het zwembad liggen en lekker een hamburger als lunch (het hoort erbij!). Als we goed hebben geslapen zeggen we de volgende ochtend gedag tegen Titsia die terug gaat naar Nederland. We huren een fiets en willen het eiland rondfietsen en af en toe een beetje snorkelen. We beginnen met 50 meter fietsen en zetten dan al snel de fietsen opzij om te gaan snorkelen. Een lekkere sandwich en een pineapple juice verder nemen we toch maar weer onze mountainbikes om het eiland rond te fietsen. We zien prachtige stranden en helderblauw water, maar het zachte zand fiets toch best moeilijk. Het is maar 3,5 vierkante kilometer groot, maar het lijkt veel groter! ’s Avonds eten we bij de BBQ van het Beachhouse en nemen we een laatste afscheidsdrankje!

De laatste dag neemt Bobby vroeg de boot terug naar Bali (jammer) en boeken wij bij de pier een snorkeltocht om de drie Gili eilanden. We snorkelen op drie verschillende plekken en zien grote schildpadden, veel vissen en prachtig koraal. Als we terugkomen van de snorkeltocht lopen we langs een reisbureau en zien de advertentie van een trekking naar de Rinjani vulkaan op Lombok. De man van het bureau zegt dat er al twee andere Nederlanders geboekt hebben en dat het voor ons jonge en fitte mensen geen probleem is de vulkaan op te lopen. De man kon geen kwaad meer doen na deze woorden (vooral niet bij Nandy) en dus besluiten we te boeken. We gaan dus vroeg naar bed, want de volgende ochtend moeten we om 7 uur de boot nemen naar Lombok. Klaar om de nog werkende vulkaan Rinjani te beklimmen.

Dick

Heerlijk Bali, daar weet ik de weg en zie, ruik, hoor en proef ik met jullie mee....

Yvonne

Wat een schitterend verhaal weer!!!

Lois

Zeg, sign ons maar in om dat gerecht te komen proeven als jullie terug zijn :-)! mooi verhaal weer, ik geloof dat ik mijn volgende vakantiebestemming gevonden heb nu...

anja

Hallo luitjes, het is wederom genieten van jullie verhalen en de uitnodiging om te komen eten die staat.
Nog een vraagje met z'n tween of met z'n zevenen???????????

Vandaag ben ik met je moeder er op uit geweest voor een bankstel en stoelen voor bij haar nieuwe tafel en je gelooft het niet maar we zijn redelijk geslaagd. We gaan volgende week nog een keer terug naar Rotterdam en dan gaan we hoogstwaarschijnlijk bestellen (valt niet tegen toch>?)
Dus als jullie thuis komen is er wel het een en ander veranderd.
Verder gaat alles hier goed, veel plezier nog verder.

3 x m

Lieve Nandy en Ray,
Bedankt voor de lieve kaart! Wat een verrassing! Max is begonnen aan zijn eigen avontuur en ons wereldje is wat kleiner geworden. Echt volgen doen we jullie niet momenteel, maar we denken wel regelmatig aan jullie hoor! Zeker als woezel en pip voorbij komen!
Geniet van alles wat jullie meemaken!
Veel liefs uit Leiden.

Pieter & Anita

Hallo Ray & Nandy,

Beetje laat deze reactie, maar we moesten even afkicken van onze eigen vakantie (west kust van de US of A) en nu we weer zijn bijgelezen willen we ook al weer op vakantie..helaas nog een paar maandjes geduld. Het is dus beter om nog een tijd weg te blijven dan heb je dat probleem tenminste niet. Veel plezier en we kijken naar het vervolg uit.

Joke Kortekaas

Ha Raynan, ik mag vanavond niet naar bed als ik jullie niet gemaild en gelezen heb!!!!!
Op de eerste plaats reuze bedankt voor de kaart van Bali, wat een verrassing, hij kreeg een ereplaats midden in mijn kamer. Ik heb het de afgelopen te druk gehad (met poezen, vissen en cavía's van uithuizige buren) om op jullie site te kijken, dat kost me nogal wat tijd en de p.c. is niet mijn favoriete ding, dus kies ik daar als laatste voor, zoals vanavond. Daardoor liep ik ook twee verhalen achter, het zal niet meer gebeuren!!! Maar die heb ik dus net weer met veel plezier gelezen. Jullie schrijven zóóóóó leuk, het blijft boeiend om te lezen. Prachtige foto's van die twin towers en wat zien jullie bruin. Konden jullie daar geen Raynan-bril kopen???? Leuk om over Bali te lezen, want daar kwam mijn kaart vandaan. Nogmaals bedankt daarvoor en nu komt weer een spreuk:
"Just living is not enough. One must have sunshine, freedom and a little flower", Hans Christiaan Andersen.
Volgens mij krijgen jullie dat in overvloed.
Lieve groeten van Joke.

Mar

Wat een heerlijke verhalen. Veel drankjes deze keer!
Zo te horen genieten jullie op&top van je reis. Ik ga gauw verder naar het volgende verhaal...!